Culturele agenda
Cabaret De Harde Kern
met "Over de rooie"
"Over de rooie" is alweer het tweede
programma van De Harde Kern, waarin zij
stoeien met linkse dromen en vervlogen
idealen. Waarin zij zingen over illusies en
Spelers van RO Theater. Foto: M. Laupman.
tragedie - over het leven van nu met de
oorlog van toen. Centraal in dit stuk staat de
relatie tussen een zoon van een NSB'er,
Theo, en Elsbeth, de dochter van een joods
echtpaar dat destijds het concentratiekamp
heeft overleefd.
De buitenwereld reageert nogal verwrongen
en hysterisch op deze liefdesrelatie. Dat
blijkt met name als in het begin van het stuk
een gezelschap terugkeert van de begrafenis
van de vader van Elsbeth en duidelijk wordt
wat de achtergronden van Theo zijn.
In scherpe dialogen, vol humor en met vol
doende ernst wordt een dag familiedrama
geschetst, waarin grote en kleine thema's
elkaar afwisselen. Zit de fascist in ons allen?
En wie wil er nog koffie...?
De belangrijkste rollen worden gespeeld
door Ina van Faassen, Nelly Frijda, Kees
Coolen, Ton Kuyl en Hugo Haenen.
De regie is in handen van Christiaan Nortier.
Zuidlandtheater Terneuzen
dinsdag 28 april - 20.00 uur
Pak'em Stanzi
theater als een wedstrijd worstelen
Het Antwerps Raamtheater heeft in de
tachtiger jaren voor grote sensaties gezorgd
met dit toneelstuk van Claire Luckham.
Wat dacht U van een toneelstuk, dat
gespeeld wordt in een catchring met acteurs
die letterlijk lijf aan lijf met elkaar op de vuist
gaan? Het publiek mag, net als bij een echte
worstelwedstrijd, partij kiezen, toejuichen en
"boe" roepen.
Het verhaal gaat over een jonge vrouw,
Stanzi, die zich letterlijk een weg door het
leven worstelt. Elke fase uit het leven van
Stanzi - de eerste levensjaren, de school
periode, haar eerste werkkring, verliefdheid,
huwelijk, haar successen en nederlagen -
wordt verteld in worsteltermen.
Telkens wordt Stanzi ertoe gedwongen te
vechten: tegen haar ouders, haar vriendin,
haar echtgenoot Toni Macho, die haar allen
het liefst in de traditionele rol van die
dienstbare huisvrouw zien. Maar dat accep
teert Stanzi uiteraard niet en ze lost het
probleem op haar eigen, zeer originele
manier op.
De rol van Stanzi wordt afwisselend door de
twee actrices Veerle Dobbelaere en Lieve
Cornelis gespeeld, omdat deze voorstelling
fysiek voor één actrice niet op te brengen is.
Zuidlandtheater Terneuzen
7 mei - 20.00 uur
teleurstellingen. Zij schuwen geen belcanto,
hun teksten rieken naar onvervalst
engagement en hun vragen jeuken als de
luis in uw pels.
Want zeg nu zelf: zal het echt gaan dagen
in het Oosten nu de rooien zijn gevallen?
Kan onze minister van Financiën wel princi
pieel blijven nu hij het snoeimes hanteert?
En wat als McDonalds in Moskou gaat
automatiseren? En als u nou nooit meer
solidair mag zijn? Deze en nog vele andere
vragen stelt De Harde Kern zichzelf en haar
publiek.
"Over de rooie" biedt liefhebbers van
'ouderwets', gedegen kabaret een dolle
avond met nostalgische liederen, hilarische
conferences en komische intermezzi. En dat
uitgerekend op de Dag van de Arbeid. Dat
wordt herinneringen ophalen over colpor
teren en kamperen, over dwangmatige
strijdliederen en indoctrinerend corvee, over
idealen en zinloos dromen.
Vestzaktheater Vlissingen
vrijdag 1 mei - 20.30 uur
Dansgroep Krisztina de Chatel
brengt "Weep Cry and Tangle"
De Hongaarse choreografe Krisztina de
Chatel verhuisde in 1969 naar Nederland,
waar zij in 1976 haar eigen dansgroep startte.
Sindsdien is haar studio uitgegroeid tot een
broedplaats voor choreografische
experimenten.
Krisztina de Chatel mag zonder overdrijving
de ongekroonde koningin van de moderne
Nederlandse dans genoemd worden. Veel
van haar choreografieën behoren dan ook
tot het belangwekkendste wat op dit gebied
te zien is geweest. De Chatei's voorstellingen
ontlenen hun zeggingskracht aan de wijze
waarop muziek, dans en beeldende vorm
geving met elkaar verweven worden of juist
met elkaar contrasteren.
Haar nieuwste produktie "Weep Cry and
Tangle" is voorzien van een toneelbeeld
van beeldend kunstenaar Bart Stuyff. Hij
ontwierp een insekt-achtig object met drie
grijparmen, dat dreigend boven de dansers
hangt. Op muziek van Dmitri Sjostakovitsj
77