Redactioneel
JAARGANG 42, NUMMER 2, 1992
Vele leden van het KZGW hebben
gehoor gegeven aan de oproep in het
vorige nummer een individueel
abonnement op het Zeeuws Tijdschrift
te nemen waardoor zij het voortbestaan
van dit tijdschrift mogelijk hebben
gemaakt. Bestuur en redactie zijn hen
hier zeer erkentelijk voor. Wij hopen
dat zij die nog vergeten zijn de accept
giro in te vullen dit alsnog doen en
vragen de overigen die hun abonne
ment willen opzeggen dit schriftelijk
kenbaar te maken.
Het Zeelandgevoel van J. Gielkens,
verbonden aan het Internationaal
Instituut voor Sociale Geschiedenis in
Amsterdam, wordt in sterke mate
bepaald door een aandoening van de
luchtwegen die hij sinds zijn geboorte
heeft. Weliswaar overstijgt in Zeeland
zijn verlangen naar andere continenten
zijn ademnood maar zijn Zeelandgevoel
blijft er een van horten en stoten.
L. J. Bol, voormalig directeur van
het Dordrechts Museum en schrijver
van onder meer Hollandische Maler
des 17. Jahrhunderts nahe den
grossen Meistern: Landschaften und
Stilleben, belicht in het eerste van een
reeks artikelen over de geschiedenis
van de schilderkunst in Zeeland het
werk van Jan Gossaert, de belangrijkste
kunstenaar die in de zestiende eeuw in
Zeeland werkte. Meer dan wie ook
heeft Bol de Zeeuwse schilderkunst of
zoals hij liever zegt, de schilderkunst in
Zeeland, een eigen gezicht gegeven.
Hij ontrukte vele Zeeuwse meesters
aan een onverdiende vergetelheid.
J.C.N. Raadschelders, universitair
docent bestuurskunde aan de
Rijksuniversiteit Leiden, vraagt zich in
zijn artikel over het Zeeuwse
waterschapsbestel af in hoeverre de
inbedding van de waterschappen in het
binnenlands bestuur hun bestuurlijke
zelfstandigheid heeft aangetast. In ieder
geval hebben de stemgerechtigde
Zeeuwen bij de volgende gemeente
raadsverkiezingen de primeur dat ze
naast de gemeenteraadsleden ook de
leden van het waterschapsbestuur
kunnen kiezen.
Francisca van Vloten staat stil bij
het overlijden van de Grand Old Lady
van de Zeeuwse schilderkunst, Sarika
Góth, die de laatste directe schakel
vormde met de Domburgse groep rond
J. Toorop. Testementair heeft Góth
vastgelegd dat haar Zeeuwse werk ten
bate van het Wilhelminafonds geveild
dient te worden.
A.M.J. de Kraker, leraar
geschiedenis aan het Zeldenrust
College in Terneuzen en bestuurslid
van de oudheidkundige kring de Vier
Ambachten, geeft in zijn artikel over de
Vier Ambachten een overzicht van de
werkzaamheden van deze 750-jarige
grensoverschrijdende entiteit. Onder
zijn redactie zal in september een
bundel verschijnen over de Vier
Ambachten die ongeveer 100
bijdragen zal bevatten.
De journalist P. Louwerse, werk
zaam bij het Rotterdams Dagblad,
analyseert in zijn bijdrage, 'Niet
gezwommen, toch nat', de zienswijzen
van de spelers in wat de Dorinightmare
genoemd zou kunnen worden. De
rooskleurige voorspellingen omtrent de
haalbaarheid van de exploitatie van
Hof Domburg (zie: ZT 40 (1990) 6) zijn
niet helemaal uitgekomen. Nu de rook
pluimen boven het Badhotel zijn
opgetrokken, pakken, aldus Louwerse,
zich donkere wolken boven Domburg
samen.
In de Boekbesprekingen aandacht
voor Nederlandse kaapvaart en piraterij
en in de Signalementen wordt de
schijnwerper gericht op de lustrum
bundel van het Zeeuwse literaire
tijdschrift Ballustrada, 'Zeeuws Licht'.
Een selectieve culturele agenda zal
vanaf dit nummer samengesteld
worden door G. Preger. Zij is
medewerkster van Omroep Zeeland
waarvoor zij het culturele programma
de Schone Waardin presenteert.
Tevens is zij evenals Dick van der
Wouw, die medewerker van de
Stichting Zeeland is, tot de redactie van
dit tijdschrift toegetreden.
In het volgende nummer onder
meer het Zeelandgevoel van T. Anbeek,
het vervolg op grepen uit de Zeeuwse
schilderkunst, de verwikkelingen rond
V.C.V. Zeeland, de profvoetbalclub die
onder aan de competitieladder van de
eerste divisie bungelt, en het korte
bezoek van een Venezolaan aan
Zeeland in 1788.
Paul van der Velde
41