Redactioneel JAARGANG 42, NUMMER 2, 1992 Vele leden van het KZGW hebben gehoor gegeven aan de oproep in het vorige nummer een individueel abonnement op het Zeeuws Tijdschrift te nemen waardoor zij het voortbestaan van dit tijdschrift mogelijk hebben gemaakt. Bestuur en redactie zijn hen hier zeer erkentelijk voor. Wij hopen dat zij die nog vergeten zijn de accept giro in te vullen dit alsnog doen en vragen de overigen die hun abonne ment willen opzeggen dit schriftelijk kenbaar te maken. Het Zeelandgevoel van J. Gielkens, verbonden aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam, wordt in sterke mate bepaald door een aandoening van de luchtwegen die hij sinds zijn geboorte heeft. Weliswaar overstijgt in Zeeland zijn verlangen naar andere continenten zijn ademnood maar zijn Zeelandgevoel blijft er een van horten en stoten. L. J. Bol, voormalig directeur van het Dordrechts Museum en schrijver van onder meer Hollandische Maler des 17. Jahrhunderts nahe den grossen Meistern: Landschaften und Stilleben, belicht in het eerste van een reeks artikelen over de geschiedenis van de schilderkunst in Zeeland het werk van Jan Gossaert, de belangrijkste kunstenaar die in de zestiende eeuw in Zeeland werkte. Meer dan wie ook heeft Bol de Zeeuwse schilderkunst of zoals hij liever zegt, de schilderkunst in Zeeland, een eigen gezicht gegeven. Hij ontrukte vele Zeeuwse meesters aan een onverdiende vergetelheid. J.C.N. Raadschelders, universitair docent bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Leiden, vraagt zich in zijn artikel over het Zeeuwse waterschapsbestel af in hoeverre de inbedding van de waterschappen in het binnenlands bestuur hun bestuurlijke zelfstandigheid heeft aangetast. In ieder geval hebben de stemgerechtigde Zeeuwen bij de volgende gemeente raadsverkiezingen de primeur dat ze naast de gemeenteraadsleden ook de leden van het waterschapsbestuur kunnen kiezen. Francisca van Vloten staat stil bij het overlijden van de Grand Old Lady van de Zeeuwse schilderkunst, Sarika Góth, die de laatste directe schakel vormde met de Domburgse groep rond J. Toorop. Testementair heeft Góth vastgelegd dat haar Zeeuwse werk ten bate van het Wilhelminafonds geveild dient te worden. A.M.J. de Kraker, leraar geschiedenis aan het Zeldenrust College in Terneuzen en bestuurslid van de oudheidkundige kring de Vier Ambachten, geeft in zijn artikel over de Vier Ambachten een overzicht van de werkzaamheden van deze 750-jarige grensoverschrijdende entiteit. Onder zijn redactie zal in september een bundel verschijnen over de Vier Ambachten die ongeveer 100 bijdragen zal bevatten. De journalist P. Louwerse, werk zaam bij het Rotterdams Dagblad, analyseert in zijn bijdrage, 'Niet gezwommen, toch nat', de zienswijzen van de spelers in wat de Dorinightmare genoemd zou kunnen worden. De rooskleurige voorspellingen omtrent de haalbaarheid van de exploitatie van Hof Domburg (zie: ZT 40 (1990) 6) zijn niet helemaal uitgekomen. Nu de rook pluimen boven het Badhotel zijn opgetrokken, pakken, aldus Louwerse, zich donkere wolken boven Domburg samen. In de Boekbesprekingen aandacht voor Nederlandse kaapvaart en piraterij en in de Signalementen wordt de schijnwerper gericht op de lustrum bundel van het Zeeuwse literaire tijdschrift Ballustrada, 'Zeeuws Licht'. Een selectieve culturele agenda zal vanaf dit nummer samengesteld worden door G. Preger. Zij is medewerkster van Omroep Zeeland waarvoor zij het culturele programma de Schone Waardin presenteert. Tevens is zij evenals Dick van der Wouw, die medewerker van de Stichting Zeeland is, tot de redactie van dit tijdschrift toegetreden. In het volgende nummer onder meer het Zeelandgevoel van T. Anbeek, het vervolg op grepen uit de Zeeuwse schilderkunst, de verwikkelingen rond V.C.V. Zeeland, de profvoetbalclub die onder aan de competitieladder van de eerste divisie bungelt, en het korte bezoek van een Venezolaan aan Zeeland in 1788. Paul van der Velde 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 3