Grepen uit de geschiedenis van de schilderkunst in Zeeland (I) Laurens J. Bol Inleiding De geschiedenis van de schilderkunst in Zeeland werd tot op heden niet geschreven. Tot aan de dertiger jaren van onze eeuw was het een bijna onbetreden gebied. Een uitzondering vormen een hoofdstuk over Zeeuwse schilders in de zestiende eeuw door J.G. HoogewerfP, in monografieën door Max J. Friedlander van Jan Gossaert genaamd Mabuse2 en van Marinus van Romerswael3. Daarna hebben enkele kunsthistorici zich in het braakliggend terrein begeven33. Moe geworden van Rembrandtfixatie en grote namen- fetisjisme wendde men zich tot de zogeheten "kleinere meesters", waarbij interessante kunstenaars, tot dusver veronachtzaamd of vermeden, de aandacht kregen, tot veler verwonderde verrassing. Ik kan er niet aan ontkomen hier aan mijn eigen arbeid in de Zeeuwse wijngaard te herinneren. Menige Zeeuwse meester uit de zeventiende, enkele uit de achttiende en negentiende eeuw heb ik uit het donker of halfduister der vergetelheid in het licht mogen plaatsen4. Ik mag hier terloops herinneren aan de legendarische gloednieuwe faam van de Middelburgse stillevenschilder Adriaen Coorte5, die in afzondering levend - hij was geen lid van het Sint-Lucasgilde - zijn kleine, fijne schilderijtjes penseelde. Met ver wondering zie ik hoe in negentiende eeuwse Middelburgse veilingen zijn "stukjes" 50 a 75 cent opbrachten, terwijl die stillevens nu in de grote internationale kunstveilingen van Amsterdam, Londen en New York 4 tot 6 ton opbrengen. En met voldoening beleef ik dat het Zeeuws Museum in Middelburg ten langen leste een Vanitas-stilleven van Adriaen Coorte heeft verworven (1989). Wat ik en een enkele andere onder zoeker, drs. A.J. van Dissels, publi ceerden waren evenwel fragmenten, die samengevoegd geen Geschiedenis van de schilderkunst in Zeeland vormen. Hier ligt nog een mooi arbeidsveld voor een ondernemende, ambitieuze jongere kunsthistoricus. Van een andere kant bezien: hier kan wellicht het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen een (gesponsorde) prijsvraag Gossaert, De Madonna in de kerk, linkerhelft van een diptiek, paneel 41 x 24 cm. Rome, Palazzo Doria-Pamphili.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 7