verhaal, een sobere vertelling. Het gaat om een groep mensen die continu op de speelplek aanwezig zullen zijn en die met elkaar voortdurend een enorme concentratie moeten opbrengen om dat verhaal interessant voor het voetlicht te brengen. Die Japanse elementen van opperste concentratie en het met elkaar doen, wil ik wel benadrukken. Dat zijn dingen die ik als westerling kan begrijpen en die hopelijk ook het publiek zullen aanspreken'. Jeroen Lopes Cardozo heeft zelf veel met Japan en het Oosten. 'Wat mij vooral aan spreekt is de concentratie op simpele dingen. Je zou dat de Zen-kant van Japan kunnen noemen. En als gevechts- choreograaf heb ik ook veel te maken met oosterse ge vechtstechnieken, waarin de gestileerde vormen worden benadrukt die niet eens meer iets met vechten te maken hebben. Dat je dus een eigenlijk puur agressieve beweging laat zien die zo gesublimeerd is dat het een andere, maar nog wel herkenbare vorm heeft gekregen. In deze voor stelling zal het dus vooral en altijd gaan om bewegingen vanuit de inhoud, vanuit het innerlijk en geen beweging om de beweging.' Van alle tijden Curlew River is, net als de meeste van Brittens opera's, vooral een psychologisch drama. De persoonlijke relaties tussen mensen en hun emoties, zijn belangrijker dan de gebeurtenissen en handelingen. Grote thema's die ook in dit werk telkens terugkeren zijn: onderdrukking, isolement en vervreemding. Regisseur Lopes Cardozo zou er ook graag eenzaamheid en onzekerheid aan toe willen voegen. 'Voor mij heeft het hele verhaal ook sterk met het afscheid en de dood te maken. Het gaat over de onwetend heid wat er met een geliefde is gebeurd, in dit geval het zoontje van de moeder. Maar ik ben geen moeder en heb geen zoon, dus ik zie dat breder. Die grote onzekerheid over het lot van een dierbare is ook nu heel actueel, je ziet het bijna dagelijks op televisie. Het verhaal gaat eigenlijk over de opluchting - hoe wreed dat ook klinkt - die kan ontstaan wanneer je zeker weet dat iemand is overleden. De vraag is dan: hoe gaat de overle vende, die achterblijft, met het verlies om. Gaat die door of haakt die af? Vaak zie je dat zo'n overleden geliefde nog altijd een rol speelt in iemands leven, in zijn of haar gedachten. Dat is een gegeven van alle tijden. Het is een soort algemene waarde die bijna voor iedereen herken baar is. Dat werkte in de veertiende eeuw in Japan en het werkt waarschijnlijk ook nog in 2000 in Middelburg.' Compliment voor Britten De regisseur weet niet of iedereen er dat zal uithalen, dat hoeft van hem ook niet. Hij is nogal huiverig voor het belerende van een regisseur. Mensen mogen er iets heel anders uithalen. 'Sfeer, beleving, contemplatie van mijn part. Het kan best zijn dat mensen op dat moment op een heel andere lijn zitten en er niet uithalen wat ik erin heb gestopt. In principe zou dat kunnen en dat vind ik ook goed. Het zou trouwens alleen maar een compliment zijn voor het werk van Britten', zegt hij. 'Het mooie aan zijn muziek is ook dat je je niet eens afvraagt uit welke tijd die komt. Ik heb nog nooit iemand gesproken die afhaakte door de muziek, terwijl dat bij veel andere twintigste eeuwse componisten wel het geval is. Voice ff ffespïtï n Zeeuws Tijdschrift 2000/3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 13