Mensen die eigenlijk niet van opera houden, houden wel van Curlew River, omdat het heel ingetogen is. Basic zou je tegenwoordig zeggen.' In zijn voorstelling is Lopes Cardozo dan ook heel dicht bij de muziek gebleven. Die is voor hem zo essentieel en spreekt vaak voor zichzelf. De karakterisering van de hoofd personen in het stuk wordt rechtstreeks ondersteund dooi de muziek. Lopes Cardozo: 'Britten heeft heel duidelijk Nazomerfestivals De opera Curlew River wordt eind augustus, begin sep tember acht maal opgevoerd in Middelburg. Het is de opening en - zo verwacht de organisatie - tevens het hoogtepunt van de Zeeland Nazomer Festivals, die dit jaar voor de twaalfde keer worden gehouden. Met de opera Curlew River wil de ZNF-organisatie inhaken op de landelijke herdenking van 400 jaar handels relaties tussen Nederland en Japan en op de vrienschaps- relatie tussen Middelburg en Nagasaki in het bijzonder. Middelburg was destijds, na Amsterdam, de belangrijk ste stad van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en onderhoudt nauwe banden met de Japanse stad, na de bombardementen op beide steden in de Tweede Wereld oorlog. Het is de derde productie van dit werk van Benjamin Britten in Nederland. In 1964 ging Curlew River in Amsterdam in première tijdens het Holland Festival, in de oorspronkelijke bezetting (met onder andere Peter Pears en ingestudeerd door de componist zelf). Daarna was de opera begin jaren tachtig in ons land te zien als reizende voorstelling in de regie van Jeroen Lopes Cardozo uit Amsterdam. Hij tekent nu ook voor de regie van de productie in Middelburg. Lopes Cardozo regiseerde eer der de opera Riders to the Sea, die eveneens in het kader van de Zeeland Nazomer Festivals in 1997 in première ging. De muzikale leiding van Curlew River is in handen van Brian Fieldhouse; de kostuums zijn ontworpen door Emi Wada uit Tokyo. Voorafgaand aan elke uitvoering in de Middelburgse Abdij is er een uiteenzetting (door Hans Pot) over de opera in de Nieuwe Kerk. In de kloostergangen is een Japans café-restaurant ingericht waar tijdens de speeldagen een heus Japans diner kan worden genuttigd. De eerste voor stelling is op dinsdag 29 augustus, de laatste wordt op zaterdag 9 september gespeeld, telkens om 21.00 uur. niet alleen muzikale leitmotieven gegeven bij de verschil lende personages, maar ook bepaalde instrumenten. De fluit is verbonden aan de moeder (Madwomen), de picollo aan haar overleden zoontje. De Veerman met een bars- spelende hoornpartij en de abt, die als verteller fungeert, met een klein orgel.' Westerse elementen De instrumenten hebben als het ware de functie van de maskers uit het Noh-spel overgenomen. Zo heeft Britten telkens westerse elementen ingevoerd om zijn opera te kunnen componeren en een voorstelling te maken die het publiek begrijpt. Volgens de regisseur heeft Britten tegelijkertijd vastgehouden aan het oorspronkelijke - Japanse - verhaal; hij stond er ook op dat de tekst vrijwel letterlijk werd aangehouden. Dat de voorstelling deson danks een duidelijk christelijke ondertoon heeft, is volgens Jeroen Lopes Cardozo eerder toeval, dan opzet. Voor de regisseur zelf moet daar in elk geval niet de nadruk op liggen. 'Het enige wat het christelijk maakt is dat het ver haal wordt verteld door de Abt en dat die op het eind een interpretatie geeft van wat er is gebeurd. Voor de rest is het absoluut niet-christelijk. Van de opvatting dat je blij moet zijn dat iemand in de hemel is, daar houd ik niet van. 'In de voorstelling wil ik daar het minst mee doen. Ik respecteer uiteraard de keuze van de raamvertelling waar in de abt zijn rol speelt en dat hij aan het einde mag zeg gen dat dit een teken van God was. Daar heb ik geen pro bleem mee en dat kun je ook anders uitleggen.' Hoe dan ook: Curlew River besluit met dezelfde Grego riaanse hymne waarmee het zo'n anderhalf uur eerder begonnen is. Alsof er een reis van Oost naar West is vol tooid. 'Bij het vallen van de nacht smeken wij U, Schepper aller dingen, dat Gij, omwille van Uw goedertierenheid, ons zult beschermen en over ons zult waken. Laat dromen en nachtelijke spookbeelden ver van ons wijken en houd onze vijand in toom opdat onze lichamen ongerept blijven. Sta ons dit toe Algoede Vader en Gij, Zijn eniggeboren Zoon, gelijk aan de Vader, die met de Heilige Geest, onze voor spraak, heerst in alle eeuwigheid. Amen.' 12 Zeeuws Tijdschrift 2000/3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 14