Pokémon: kinderspel of duivelswerk?
'Wie is beter: Machop of Maehoke? Machoke
natuurlijk, want dat is de geëvolueerde van
Machop. Machoke heeft 80 hp en Machop maar
50. En Machoke kan de karate chop, dat doet 50
damage.'
'Wie is er beter: Growlithe of Arcanine? Arcanine
is de geëvolueerde van Growlithe en heeft wel
100 hp. Die kan de vlammenwerper. Bij de aan
val "haal neer" brengt hij zijn tegenstander 80
damage toe, maar zelf krijgt hij ook 30 damage.
Maar Charizard is beter.'
'Wie is er beter: Metapod of Weedie? Metapod is
de geëvolueerde van Caterpie en heeft 70 hp. Hij
kan de tegenstander verstijven als het kop is.
Maar Weedie kan vergiftigen als het kop is en
dan heeft Metapod ook verloren.' 'Weet je wel
hoe vet goed Meowtwo is?'
Karen Kroese
Dag in dag uit hoor ik dit soort conversaties. Eindeloze
reeksen cijfers, namen, aanvalstechnieken en verdedigings
mechanismen. Om gek van te worden. Pokémon is een
rage, net als de flippo's die een tijd geleden de speelpleinen
in hun greep hadden en net als de Tamagotchgi's - die
elektronische huisdieren in broekzakformaat - waarmee
kinderen hun leerkrachten en ouders tot waanzin dreven.
Rages zijn er om weer te verdwijnen en dat zal met Poké
mon ook wel gebeuren. In de tussentijd hebben veel vol
wassenen het er moeilijk mee. Want wat zijn die Pocket
Monsters eigenlijk die vanuit Japan onze kinderen zo
bezig houden? Waar komen ze vandaan? Zijn ze goed of
slecht? Welke invloed hebben ze op de belevingswereld
van de kinderen? En hoe gaan we ermee om? Hier volgt
de geschiedenis van Pokémon, een uiteenzetting van de
discussie rond de monsters en een voorzichtige conclusie
van mij als ervaringsdeskundige.
De meeste kinderen kennen de kaarten en weten
welke kaarten zeldzaam zijn, welke sterker zijn dan
andere en welke gewild zijn bij andere kinderen. Alle
namen kennen ze uit het hoofd. Maar het spel met de
kaarten kennen ze vrijwel nooit. Ze spelen Pokémon als
toen met flippo's. Je kiest kop of munt en je klapt jouw
kaart tegen die van je tegenstander. Als allebei de kaarten
3 Zeeuws Tijdschrift 2000/3