Gt mêw I |c AAHVAL VAN /vlfW f met de afbeelding naar boven liggen, heeft degene die kop koos gewonnen. Als je voor het 'echie' speelt, mag de winnaar ook de andere kaart hebben en zijn eigen kaart houden. Zo ben je snel door je kaarten heen. En goedkoop zijn ze niet: een pakje van elf kaarten kost zeven gulden en vijf tig cent een pak van zestig kaarten ruim 25 gulden. Als ze er nog zijn, want vaak zijn alle kaarten uitverkocht. In die pakken zitten ook energiekaarten: die zijn voor de ruilhandel bijproducten, dus weinig interessant als je het spel niet speelt. Handelskoorts of sociaal isolement? Een ware handelskoorts waart over de speeltuin bij ons achter, op het speelplein bij school, tot zelfs bij ons tuin hek. Kinderen vanaf zes jaar onderhandelen druk met andere, soms oudere kinderen. Het kan er hard aan toe gaan, waarbij ze steeds moeten afwegen of die ene kaart wel dat stapeltje andere kaarten waard is. Omdat andere kinderen zo graag met mijn zoon van zeven wilden rui len, ben ik eens gaan kijken. Hij was veel te gretig en ruil de hele pakken kaarten voor één Pokémonkaart die hij graag wilde hebben. Ik heb hem inmiddels een beetje (bluf)poker bijgebracht en de beginselen van het onder handelen. Als hij onzeker is over een ruil, vraagt hij nu uitstel en komt bij mij voor advies. Het is een stuk rusti ger geworden aan het tuinhek. Soms wisselen de kaarten ook van eigenaar voor geld. Dat heb ik mijn kinderen verboden. Zoals ik ze eerst ook had verboden naar Pokémon te kijken op televisie. Iedere dag zijn er twee afleveringen te zien van de Japanse teken filmserie op Fox Kids. Ik wil liever niet dat mijn kinderen als een stel soapverslaafden voor de buis hangen en dan compleet afgesloten voor de rest van de wereld gebiolo geerd zitten te kijken. Bovendien probeer ik ze pacifistisch op te voeden en ik vond Pokémon nogal gewelddadig. De poppetjes zijn getekend in de beste traditie van Japanse tekenfilms: met gigantische ogen en hele kleine, spitse neusjes. Deze tekenfilmfiguren kijken boos en de gelui den die door de huiskamer razen, zijn erg rauw. Toch mogen ze kijken. Ik ben overstag gegaan nadat ik op het schoolplein zag dat alle kinderen het over de laatste aflevering van 4 Zeeuws Tijdschrift 2000/3 Pokémon hadden en mijn kinderen aan die nabeschou wingen in geheimtaal geen deel konden nemen. In zo'n sociaal isolement wilde ik ze niet plaatsen. Nu mogen ze elke ochtend kijken, als alles gedaan is: ontbijt is op, tanden zijn gepoetst, de kleren zijn aan en de haren zijn gekamd. Zo heb ik er ook nog profijt van. Pokémon made simple Er zijn meer ouders die Pokémon niet zien zitten. Tegen woordig moet je met goede argumenten komen wil je je kinderen iets verbieden (al volstaat in noodsituaties het ouderwetse 'Omdat ik het zeg' ook nog wel). Op zoek naar informatie ligt Internet voor de hand. Daar zie je door de bomen het bos niet meer wanneer je in het zoek programma 'Pokémon' invoert. Er zijn pagina's waar het spel wordt uitgelegd aan kinderen (in het Engels), er zijn pagina's waar de hele commercie rond Pokémon hoogtij viert en er zijn zelfs pagina's voor ouders, waar het spel en het achterliggende verhaal worden uitgelegd. Er is ook een boek verschenen: Pokémon made simple. A handbook for parents kids waarin antwoorden op veelgestelde vra gen staan, de regels en strategieën uit de doeken worden gedaan en ouders adviezen krijgen om verstandige kaart- handel te stimuleren. Bovendien vermeldt het boek Poké- mon-activiteiten voor ouders en kinderen. De makers zien ook wel in dat je de ouders mee moet krijgen om de kinderen te bereiken. Want tegenstand is er. Laten we eerst kijken naai' de herkomst en het verhaal van Pokémon. Game freaks Er was eens een Japanse insectenverzamelaar met de naam Satoshi Tajiri. Hij had een grote verzameling aan gelegd, waarbij zijn voorkeur uitging naar kevers. In het begin van de jaren tachtig ontwikkelde Satoshi een nieu we passie: videospelletjes. In 1982 begon Satoshi samen met een paar vrienden het tijdschrift Game Freak, met tips, strate gieën en handel op het gebied van video spelletjes. Toen de Nintendo Game Boy de markt veroverde in 1990 hebben Satoshi en zijn vrienden er een hele maal uit elkaar gehaald om te kijken hoe zij zelf een videospelletje zou den kunnen ontwikkelen. Satoshi wilde het mensen mogelijk maken met hun Game Boy insecten te ver zamelen. Met het ruilkabeltje van de Nintendo Game Boy zouden ze

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 6