O D 1 5 H
in de serie. Een keer was het duo verdwenen naar
de bodem van de diepzee, maar verscheen even later
toch weer. 'Hoe hebben jullie dat gedaan?', vraagt Ash
terecht. 'Dat weten de schrijvers van de serie niet eens.
Maar we zijn er en daar gaat
het om', of iets in die trant.
Er zijn natuurlijk nog
veel meer personages die
een rol spelen in de serie.
Zo is daar Misty: het slim
me en verstandige meisje dat
Ash terzijde staat en met hem
een soort haat liefde verhou
ding heeft van niet kunnen
kiezen tussen vriend
schap of verliefd zijn.
Er komen nog meer
jongens en meisjes
steeds terug, teveel om
op te noemen. De gro-te vraag die ons rest is eigenlijk:
waarom slaat die Pokémonserie en alles daar omheen zo
aan bij kinderen van vijf tot twaalf?
Boze machten en kosmische krachten
Volgens een artikel van Bijbel en Onderwijs, getiteld 'Hoe
gaan wij om met Pokémon?' leren kinderen door Pokémon
om volgelingen van de Japanse versie van de Mammon
en de Moloch te worden. In plaats van de nabijheid van
de God des vredes worden kinderen spelenderwijs inge
voerd in alle gruwelen die de heidense volken. Pokémon
traint de kinderen van jongs af aan in de Japanse religie,
volgens Bijbel en Onderwijs'Zij mogen dan denken dat
zijzelf de Pokémon trainen om hen winpower te geven,
maar beseffen niet (evenmin als de meeste volwassenen)
dat de Pokémon juist hén trainen in de beginselen van
het Japanse denken.' Dan volgt een uiteenzetting over het
shintoïsme: de weg der goden, de weg der geesten en de
aanverwante mythologie, natuur- en voorouderverering.
'Zij hebben nauwelijks beelden van goden, maar vereren
de sintai of godlichamen zoals een bron, een berg, een
spiegel, een steen of een zwaard waarin een godheid huist.
De religies van China en India zijn vooral gericht op
de leegte, opgaan in het niets en harmonie met de kosmos.
In Japan komt daar nog de gedachte bij van het winnen
en dus uitschakelen van elke tegenstand(er), net als bij
hun gevechtssporten', aldus Bijbel en Onderwijs.
Pokémon past in die Japanse religie, volgens Bijbel en
Ondeiwijs en dat blijkt uit het feit dat kosmische krachten
in mythische gestalten huizen, dat het de kunst is over
deze kosmische krachten te beschikken, de eenheid met
de natuur: Pokémon bestaat alleen als enkelvoud. De
typische kosmische evolutie is natuurlijk een teken, net
als het gebruik van occulte middelen. Daarbij stuit de
gedachte van ik of jij hen tegen de borst. 'Sommige
Pokémon zijn direct herkenbaar als (Japans-gestileerde)
demonen. Andere lijken meer op mythische monsters of
robots, uitgerust met dezelfde destructieve eigenschappen.
Onmiskenbaar zijn zij de dragers en boodschappers van
een denken dat haaks staat op zowel het humanisme als
het christendom, dat eeuwenlang de westerse culturen
heeft beheerst.' Bijbel en Onderwijs spreekt zelfs van boze
machten en kosmische krachten. Er zou zelfs een groep
kinderen zijn die door Pokémon contact kunnen krijgen
met de bovennatuurlijke wereld.
Tien Geboden versus Winpower
'De kern van de Torah (de wijzing of duiding van de
Bijbel, zoals het verwoord staat in de eerste vijfhoeken)
wordt gevormd door de Tien Geboden. Pokémon leert de
kinderen hoe de meeste hiervan kunnen worden overtre
den, want alles moet wijken wat de "winpower" belem
mert, dus ook Gods geboden.' Waarna een verhandeling
volgt waarbij de Tien Geboden getoetst worden aan het
verhaal van Pokémon. De conclusie is dan ook: 'Het zal
duidelijk zijn dat wij op grond van de Bijbel het gebruik
van Pokémon ten zeerste afraden. Het spel gaat tegen de
wetten van God in, op zijn minst tegen beide Tafels van
de Wet: de verticale relatie met God en de horizontale
relatie met de medemens.
Tenslotte schendt Pokémon het
kind als evenbeeld van God en
voedt het hen op tot een strijder
of kampvechter. Niet vanwege
de goede strijd van het geloof,
maar alleen om te winnen en
anderen uit te schakelen.'
Praat mij niet van 'de
goede strijd van het geloof',
want dan weet ik nog wel een
reeks voorbeelden te noemen
waaruit blijkt dat die strijd voor
anderen verre van goed afge
lopen is. Wat Bijbel en
Onderwijs verkondigt, riekt
mij te veel naar inquisitie en
heksenverbrandingen. Respect voor het
6 Zeeuws Tijdschrift 2000/3
PiCLfk Ctf li 'S