O D 1 5 H in de serie. Een keer was het duo verdwenen naar de bodem van de diepzee, maar verscheen even later toch weer. 'Hoe hebben jullie dat gedaan?', vraagt Ash terecht. 'Dat weten de schrijvers van de serie niet eens. Maar we zijn er en daar gaat het om', of iets in die trant. Er zijn natuurlijk nog veel meer personages die een rol spelen in de serie. Zo is daar Misty: het slim me en verstandige meisje dat Ash terzijde staat en met hem een soort haat liefde verhou ding heeft van niet kunnen kiezen tussen vriend schap of verliefd zijn. Er komen nog meer jongens en meisjes steeds terug, teveel om op te noemen. De gro-te vraag die ons rest is eigenlijk: waarom slaat die Pokémonserie en alles daar omheen zo aan bij kinderen van vijf tot twaalf? Boze machten en kosmische krachten Volgens een artikel van Bijbel en Onderwijs, getiteld 'Hoe gaan wij om met Pokémon?' leren kinderen door Pokémon om volgelingen van de Japanse versie van de Mammon en de Moloch te worden. In plaats van de nabijheid van de God des vredes worden kinderen spelenderwijs inge voerd in alle gruwelen die de heidense volken. Pokémon traint de kinderen van jongs af aan in de Japanse religie, volgens Bijbel en Onderwijs'Zij mogen dan denken dat zijzelf de Pokémon trainen om hen winpower te geven, maar beseffen niet (evenmin als de meeste volwassenen) dat de Pokémon juist hén trainen in de beginselen van het Japanse denken.' Dan volgt een uiteenzetting over het shintoïsme: de weg der goden, de weg der geesten en de aanverwante mythologie, natuur- en voorouderverering. 'Zij hebben nauwelijks beelden van goden, maar vereren de sintai of godlichamen zoals een bron, een berg, een spiegel, een steen of een zwaard waarin een godheid huist. De religies van China en India zijn vooral gericht op de leegte, opgaan in het niets en harmonie met de kosmos. In Japan komt daar nog de gedachte bij van het winnen en dus uitschakelen van elke tegenstand(er), net als bij hun gevechtssporten', aldus Bijbel en Onderwijs. Pokémon past in die Japanse religie, volgens Bijbel en Ondeiwijs en dat blijkt uit het feit dat kosmische krachten in mythische gestalten huizen, dat het de kunst is over deze kosmische krachten te beschikken, de eenheid met de natuur: Pokémon bestaat alleen als enkelvoud. De typische kosmische evolutie is natuurlijk een teken, net als het gebruik van occulte middelen. Daarbij stuit de gedachte van ik of jij hen tegen de borst. 'Sommige Pokémon zijn direct herkenbaar als (Japans-gestileerde) demonen. Andere lijken meer op mythische monsters of robots, uitgerust met dezelfde destructieve eigenschappen. Onmiskenbaar zijn zij de dragers en boodschappers van een denken dat haaks staat op zowel het humanisme als het christendom, dat eeuwenlang de westerse culturen heeft beheerst.' Bijbel en Onderwijs spreekt zelfs van boze machten en kosmische krachten. Er zou zelfs een groep kinderen zijn die door Pokémon contact kunnen krijgen met de bovennatuurlijke wereld. Tien Geboden versus Winpower 'De kern van de Torah (de wijzing of duiding van de Bijbel, zoals het verwoord staat in de eerste vijfhoeken) wordt gevormd door de Tien Geboden. Pokémon leert de kinderen hoe de meeste hiervan kunnen worden overtre den, want alles moet wijken wat de "winpower" belem mert, dus ook Gods geboden.' Waarna een verhandeling volgt waarbij de Tien Geboden getoetst worden aan het verhaal van Pokémon. De conclusie is dan ook: 'Het zal duidelijk zijn dat wij op grond van de Bijbel het gebruik van Pokémon ten zeerste afraden. Het spel gaat tegen de wetten van God in, op zijn minst tegen beide Tafels van de Wet: de verticale relatie met God en de horizontale relatie met de medemens. Tenslotte schendt Pokémon het kind als evenbeeld van God en voedt het hen op tot een strijder of kampvechter. Niet vanwege de goede strijd van het geloof, maar alleen om te winnen en anderen uit te schakelen.' Praat mij niet van 'de goede strijd van het geloof', want dan weet ik nog wel een reeks voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat die strijd voor anderen verre van goed afge lopen is. Wat Bijbel en Onderwijs verkondigt, riekt mij te veel naar inquisitie en heksenverbrandingen. Respect voor het 6 Zeeuws Tijdschrift 2000/3 PiCLfk Ctf li 'S

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 8