Ook organiseert de Stichting Bunkerbehoud open dagen in bunkers op Walcheren, Schouwen-Duiveland en in de toekomst waarschijnlijk ook in Zeeuws- Vlaanderen. Met de open dagen probeert men het draagvlak voor 'bunkerbehoud' te vergroten. Draagvlak? Ontbreekt het daar dan aan? 'Absoluut niet,' zegt Heijkoop. 'Wij hanteren een thematische aanpak. Dit jaar is het thema de Duitse communicatie via veldtelefoon en veldtelex. We heb ben bijvoorbeeld een originele veldtelefooncentrale, een telex en diverse meetinstrumenten uit die tijd. Deze aanpak slaat geweldig aan. We krijgen zo'n vijftienduizend bezoekers per jaar! Daar zitten veel scholen bij, dus in het educatieve aspect wordt flink voorzien. Het is ook wel vrij uniek dat we geen entree vragen. Mensen kunnen een vrijwillige bijdrage ach terlaten, en dat werkt goed.' Overleg van vitaal belang Cor Heijkoop is in het dagelijks leven hoofd onder steunende dienst van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Hij runt een afdeling met ongeveer veer tig medewerkers. 'Ik was behoorlijk op de hoogte van het ambtelijk apparaat en daarom hebben ze me als voorzitter gevraagd,' verklaart hij. 'Overleg met over heden op verschillende niveaus is van vitaal belang voor een Stichting als de onze. We zijn natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van subsidies, zoals van de gemeente Veere, de provincie en diverse fondsen.' Andere prioriteiten van het huidige bestuur zijn een goed functionerende organisatiestructuur en het onderhouden van goede contacten met de pers. De bunkerroute is nog in opbouw. De eerste 'lus' van deze fiets- en wandelroute is inmiddels vrijwel gereed. De eerste fase loopt vanaf de 'drakentandver- sperring' in Groot-Valkenisse via de eerste mitrailleur bunker 630 aan de tankgracht tot de doorgaande weg Koudekerke-Biggekerke. Langs dit deel liggen vijf mitrailleurbunkers van het Vlissingse Landfront. Heijkoop: 'Die route is een samenwerkingsver band met de gemeente Veere, het Waterschap Zeeuwse Eilanden, de Dienst Landelijk Gebied en de Stichting Bunkerbehoud. Ook hier zie je weer het belang van goede communicatie. Je hebt met allerlei verschillende belangen te maken. Dat geldt nog meer voor de officiële waardering van het Landfront waar voor we ons inzetten. Dat Landfront is van groot historisch en monu mentaal belang. Wij vinden dat het een erkende status behoort te krijgen. We willen de overheden ervan overtuigen het gebied ook als een groene strook te beschouwen, tussen de almaar oprukkende stedelijke bebouwingen van Vlissingen en Middelburg. Op die manier combineer je de belangen van planologie, monumentenzorg én natuurbehoud. Samenwerking met natuur- en milieuorganisaties staat namelijk ook hoog op ons lijstje. Zo is er een aantal bunkers als vleermuisonderkomen ingericht. Goed overleg zorgt ervoor dat al die belangen samengaan in plaats van elkaar tegenwerken.' Geschiedenis aan je voeten De twee passies van Heijkoop zijn te herleiden tot één begrip: afkomst. 'Ilc ben opgegroeid in Vlissingen. Je speelde daar altijd tussen de bunkers. Bovendien word je daar wel met het water en de scheepvaart geconfronteerd, of je wil of niet. Op de Vlissingse boulevard ligt de geschiedenis aan je voeten. Binnen een paar kilometer heb je er alles: Napoleon, de mari ne, loodswezen, koopvaardij, visserij en noem maar op. Mijn laatste boek is als het ware vanaf de boule vard geschreven: Verdaagd voor de boulevard gaat over scheepsstrandingen op en nabij de Vlissingse boule vard. Ook mijn eerste boek, De Westerschelde bij storm en mist, uit 1983, heeft een verwant perspectief, zoals de titel al zegt.' Van dat eerste boek gingen in totaal 11.000 exem plaren over de toonbank. Een grote oplage voor een maritiem én een Zeeuws boek: een combinatie van genres immers, waarvan de afzet doorgaans niet spec taculair is. Nog een ander aspect van Heijkoops afkomst bepaalde zijn latere interesses. Heijkoop: 'Mijn vader zat bij het loodswezen en was gedurende de Tweede Wereldoorlog vijf jaar weg. Hij was een man, die het vermogen had om niet bang te zijn. Dat heeft voorde len én nadelen. In 1940 werd zijn schip voor Cadzand gebombar deerd. Hij zag zich gedwongen het commando over te nemen en voer naar Engeland. Mijn vader is tijdens heel de oorlog actief gebleven ter zee. Hij werd gesta tioneerd in Aberdeen, was als sleepbootkapitein betrokken bij het ophalen van getroffen schepen en sleepte caissons bij de invasie van Normandië. Je ziet: die dubbele interesse van maritieme historie en Tweede Wereldoorlog heb ik eigenlijk met de paplepel 4 Zeeuws Tijdschrift 2004/6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 6