ingegoten gekregen. Ik groeide op in het door de oor log zeer getekende Vlissingen, mét de verhalen van m'n vader en de dingen die ik oppikte tijdens bezoek jes aan de Vlissingse loodsensociëteit. Want na de oor log kwam mijn vader terug bij het loodswezen hier.' Overigens onthulden de verhalen van Heijkoop senior ook een sociale wereld waarin kleingeestigheid vaak de boventoon voerde. 'De marine kende mijn vader het bronzen kruis met eervolle vermelding toe, één van de belangrijkste onderscheidingen met betrekking tot de meidagen van '40,' vertelt Cor Heijkoop. 'Maar tegelijk namen ze hem zijn actie bij Cadzand niet in dank af. Hij was eerst stuurman bij de koopvaardij, maar werkte bij het loodswezen als matroos, toen na de crisisjaren de oorlog uitbrak. Mensen zoals hij die heel de oorlog hun hachje waag den, kregen na de bevrijding vaak te maken met klein geestig gezeur over pensioenen en dienstjaren. Een ander voorbeeldje: als je een onderscheiding kreeg toegekend, moest je die vervolgens zelf kopen.' Heel veel onzin Alle verhalen die Cor Heijkoop oppikte tijdens zijn jeugd en de intrigerende omgeving van bunkers, een kapotte stad en het onophoudelijke toneel van langs- schuivende schepen deden de behoefte ontstaan om méér te weten te komen, steeds meer. 'In mijn boeken probeer ik niet in de eerste plaats een sappig verhaal te vertellen,' zegt hij. 'Het gaat mij erom, goed documentair werk te leveren. Ik lees altijd heel veel onzin. Bijvoorbeeld over de caissons van Schouwen, die uit Normandië zouden zijn gekomen. Nonsens! Ik heb er dus zelf een boek over geschreven, Phoenixcaissons, drijvende: kolossen voor vrede en veilig heid. Zo gaat het altijd. Elk boek is gebaseerd op één formule, die ik vervolgens uitwerk.' Veel auteurs schrijven elkaar steeds over, zodat foutieve verhalen in de wereld blijven en zelfs een steeds 'betrouwbaarder' status krijgen. 'Er is maar één manier om dat te ondervangen,' vindt Cor Heijkoop. 'Teruggaan naar de primaire bronnen. En ook het opzoeken van mensen, ze zelf hun verhaal laten ver tellen. Een combinatie van nauwgezet archiefonder zoek en oral history, dat is mijn methode. Ik heb in de loop der jaren al heel wat internationale en Nederlandse archieven onderzocht. Maar ook per soonlijke archieven leveren een schat aan informatie op. In spullen die de mensen thuis bewaren vind je de mooiste unica. Het is natuurlijk wel zaak om eerst het vertrouwen van de mensen te winnen.' Heijkoop deed onderzoek in onder meer het Public Record Office en het Imperial War Museum in Londen en het fotoarchief ECPA in Parijs. Ook heeft hij con tacten met Amerikaanse archieven, zoals het National Archive in Washington en in Duitsland met het Bundesarchiv-militararchiv Freiburg i. Br. Het onder zoek heeft vooral plaats in de vakanties. 'Zat ik weer eens in zo'n archief en liepen mijn vrouw en kinderen in de stad of het museum rond,' vertelt Heijkoop. 'Vaak gebeurde het dan dat ik dagen lang vergeefs stapels documenten doorworstelde. Wat doe ik hier eigenlijk, vroeg ik mezelf wel eens af. Archiefonderzoek kost enorm veel tijd, om maar te zwijgen van de kosten. Maar ja, als ik dan toch weer een schitterende vondst deed was ik de koning te rijk.' 5 Zeeuws Tijdschrift 2004/6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 7