'de meest Vlaamse stad van Nederland', waar 'Hulst Vestingstad' consistenter was geweest. In Sluis heeft het Binnenstadsmanagement Sluis vergelijkbare doelstellingen met die van Stichting Bezoekersmanagement Hulst. Het wordt gevormd door de gemeente Sluis, de Middenstandsvereniging en Sluis Promotie. Dat wordt dan weer voor de helft gefinancierd door de gemeente Sluis en voor de andere helft door de Middenstandsvereniging. Bijna elke Sluise ondernemer is er, anders dan in Hulst, waar het aantal leden relatief lager is, bij aangesloten. Ook Sluis heeft een promotiesite (www.sluisonline. com); onlangs is de miljoenste bezoeker verwel komd... Liefst vijftig procent van de bezoekers van deze site komt uit België en 'slechts' veertig procent uit Nederland. De wallen van Hulst liggen er prachtig bij, het groen wordt goed onderhouden en de Keldermanspoort heeft er in eeuwen niet zo florissant bijgestaan. Toch liggen hier nog kansen die tot nu toe onbenut zijn gebleven. De paden op de wallen zijn onverhard en de bolwerken zijn hoofdzakelijk ingericht met parkeer plaatsen of gras. Hulst wil geen lcermistoestanden op de wallen en roemt de rust die er heerst. Maar zou het niet gedaan zijn met die rust als de promotiecampagne slaagt? Het uitzicht op de binnenstad - die steeds dichtbij gelegen is - vergoedt veel. Het is er aangenaam wandelen. Het heeft iets van een stadspanoramapad terwijl je je op de omwalling rond Sluis meer in de natuur waant. Ook daar contrasteert de rust met het bruisende winkelhart. Sinds een paar jaar worden de wallen van Sluis beheerd door Stichting het Zeeuwse Landschap. Niet alleen is de vegetatie verwilderd, er loopt ook allerlei vee rond. Hulst kiest voor historie, Sluis voor natuur. Hulst kiest voor gemaaid gras, Sluis staat toe dat de Stenen Beer (Westpoort) door grassen wordt overwoekerd. Publiek en winkelaanbod Het winkelaanbod in Hulst verschilt sterk met dat van Sluis. In Sluis tref je meer snuisterijenwinkels, homeopathiewinlcels en de onvermijdelijke seksshops aan dan in Hulst, dat een gevarieerder maar kleiner aanbod heeft. Dit valt grotendeels te verklaren door de veel grotere eigen bevolking. De toerist wil nu een maal andere winkels dan de inwoners. Hulst is het (koop)centrum van Oost-Zeeuws-Vlaanderen, terwijl in het westen de 'eigen bevolking' in Oostburg een uitgebreid winkelcentrum tot haar beschikking heeft. Hulst ondervindt, steeds meer, concurrentie van Sint- Niklaas terwijl Sluis juist samenwerkt met Knokke. Wat Sluis en Hulst zeker gemeen hebben is het onmiskenbaar Bourgondische karakter: er zijn meer terrasstoelen dan inwoners. De overvloed aan horeca gelegenheden - die uitstekend bezocht worden - in combinatie met de rust van het ommeland zou iets kunnen verklaren van de aantrekkingskracht van de steden; de atmosfeer is er, ondanks de vele mensen, een van rust en ontspanning. Winkelen in Sluis en Hulst wordt beleefd als een vorm van uitgaan, in het bijzonder door de Vlaamse (koop)toerist. Er is tijd genoeg om alle winkels driemaal in en uit te 12 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 16