lopen, dus wat zou je je druk maken? En het straat beeld - een rustig slenterend en schuifelend publiek - nodigt niet uit tot haasten. Wie van een afstand, bijvoorbeeld een terras, omziet naar de bezoekersstro men doet dat publiek en de steden tekort door ze als een vanzelfsprekende, burleske parade van koopjesja gers te zien. Het winkelpubliek is qua leeftijd divers, kritisch en beslist minder vanzelfsprekend aanwezig dan in het verleden. Met het verdwijnen van de ban ken zijn heel wat Vlaamse gasten weggebleven, de prijzen zijn in Nederland niet lager en in Vlaanderen zijn - sterk eufemistisch uitgedrukt - genoeg andere Bourgondische steden. Toch is de bekendheid van Sluis en Hulst, door hun koopstadverleden, een van de redenen waarom de bezoekers vanuit Vlaanderen blijven komen. Want Sluis en Hulst zijn in België 'gelcender' dan in Nederland. Interessant is dat de VW in Sluis het meest wordt bezocht door Belgen, gevolgd door Nederlanders, 'eigen bevolking', Duitsers, Engelsen en Fransen terwijl de VW Hulst voor 57% door Zeeuws-Vlamingen wordt bezocht, gevolgd door 22% uit de rest van Nederland en slechts 18% uit België. Dat zegt nog niets over de daadwerkelijke afkomst van de bezoekers aan die ste den. Daarom stellen zowel Hulst als Sluis de komende tijd een onderzoek in naar het aantal en herkomst van de bezoekers. Geen overbodige luxe! Gastvrij zijn betekent dat je je bezoekers niet over grote afstanden laat sjouwen met hun zojuist aangeschafte artikelen. Zowel Sluis als Hulst is zich terdege bewust van het belang van goede parkeervoor zieningen. Goed openbaar vervoer, in het bijzonder van en naar Vlaanderen is een tweede voorwaarde. In Zeeuws-Vlaanderen kun je nu eenmaal niet met de trein, maar het busvervoer van en naar Hulst is prima geregeld. Er zijn directe verbindingen met Sint-Niklaas, Breda (via Antwerpen), Oostburg en Middelburg. Sluis is vanuit Brugge en Breskens en in de zomermaanden ook vanuit Knokke met de bus bereikbaar. Opmerkelijk blijft het dat alle dor pen en steden die ten oosten van Sluis zijn gelegen slechts met omwegen en overstappen via Oostburg of Draaibrug bereikt kunnen worden. Gastvrijheid uit zich ook in schone openbare toi letten, duidelijke bewegwijzering, sfeervolle aankle ding van de straten - beide steden hebben deze zomer fors geïnvesteerd in uitbundig bloeiende beplanting - en, in Sluis een systeem van service biedende vraagba ken (veelal studenten) op straat, waar mensen terecht kunnen met hun vragen, maar die tevens een bijdrage leveren aan de veiligheid en de beleving daarvan. Toekomstplannen Hoewel de Vlamingen fietsers bij uitstek zijn, is de kwaliteit van de fietspaden in België vaak niet goed. Het is er beslist onveiliger dan in Zeeuws-Vlaanderen. Vandaar dat ze massaal de grens oversteken, per fiets genieten van het lege en - in vergelijking met het dichtbevolkte Vlaanderen - rustige en veilige polder land en in Sluis of Hulst ravitailleren. Rond beide ste den liggen verschillende populaire fietsroutes waar de Vlamingen gretig gebruik van maken. Sommige zijn grensoverschrijdend. Ook motoren strijken massaal neer in de Zeeuws-Vlaamse vestingsteden. Om in de toekomst geliefd en aantrekkelijk te blij ven voor de Vlaamse (koop)toeristen zijn ambitieuze plannen gelanceerd. Het idee 'Sluis aan Zee' bestaat al een aantal jaren en is niet gemakkelijk te realiseren. Toch is het concept beslist niet in de ijskast gezet. De uitbreidingsplannen van de natuur in en rond het Zwingebied doen de hoop toenemen dat het in de voormalige Zwinstad ooit weer naar zout zeewater zal ruiken en dat er jachthavens zullen komen. Ook Hulst wil meer water. Daar wordt sinds enige tijd serieus nagedacht om de Bierkaai uit te graven en dus een stadsgracht binnen de vesting te krijgen en de plannen voor een jachthaven bij Perkpolder met luxe woningen zal het aantal Vlaamse inwoners van Hulst dat nu al op meer dan tien procent ligt zeker meer doen stijgen. Ook zijn er plannen de toegangspoort van meu belgigant Morres naar de stadszijde te verplaatsen. Het zou vanzelfsprekend moeten worden dat bezoe kers van Morres naar de binnenstad gaan en vice versa. De combinatie Morres-Hulst moet wat betreft de Stichting Bezoekersmanagement Hulst net zo innig worden als Des Bouvries-Naarden. Ik vrees evenwel dat in de huidige constellatie, een stapeltje folders bij de klantenservice en een luchtfoto van Hulst - tegenover de toiletten - het gewenste resultaat niet haalbaar is. Daar is nog veel werk aan de winkel. De mensen op de terrassen en in de winkelstraten maken het raadsel van de aantrekkingskracht van Sluis en Hulst beslist niet kleiner door steevast, con sequent alsof het onderling is afgesproken als voor naamste reden voor hun bezoek aan te geven dat ze het er zo plezant gezellig vinden. Tja. 13 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 17