Bianca Runge, Natuurlijk Natural, 2005, Epson ultrachrome inkt op Hahnemühle German Etching Paper, 100 x 140 cm. 'Mijn uitgangspunt is 'De aanwezigheid van het afwezige'. In mijn collages, video en ruimtelijk werk vertelt de restruimte eigenlijk het verhaal van het afwezige, het onderwerp.' invulling van de economische kant van het kunste naarschap, antwoordt ze dat ze gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om bij het CBK de cursus 'Kunst is ondernemen; ondernemen is een kunst' te volgen. 'Deze cursus kan een aanzet zijn om je op de rails te zetten op weg naar meer professionaliteit.' Vooral omdat ze bij voorkeur alleen werkt, is haar aansluiting bij de Zeeuwse Nieuwe een uitdaging. Uitwisseling over het werk zal een belangrijke meerwaarde beteke nen in haar beroepsbestaan, zo is haar verwachting. Michiel Paalvast (1976, Reimerswaal) put uit de rijke schildertraditie om zich verschillende manieren van schilderen eigen te maken. Als ik zijn documen tatie bekijk, zie ik schilderijen op doek en een lange reeks figuratieve, landschappelijke voorstellingen of portretten van houtskool en acrylverf op gekleurd papier van Axpformaat. Als hij ze ophangt, maakt hij er een bonte compositie van. Het ziet er dynamisch uit, als fast painting. Michiel: 'Ik werk liever krachtig mis, dan rustig raak'. Voor zijn onderwerpen hoeft de schil der niet ver van huis. 'Van Manet tot Appel zijn er enor me vrijheden verworven in de schilderkunst zoals bui ten schilderen, waar je rekening moet houden met de elementen.' Dat deed hij al toen hij nog in Rotterdam woonde, maar daar sloeg het niet echt aan. 'Men vond mijn manier van kunst maken oubollig. Het werd als aanstellerij gezien. Daar heb ik hier geen last van.' Dat Michiel zich in Zeeland vestigde, kwam voort uit een gevoel van benauwdheid in de stad. 'Het was er zo vol; ik ging steeds meer dingen verbannen uit het beeld.' Carrièretechnisch heeft hij de indruk dat het milieu hier beter voor hem werkt dan in Rotterdam. 'Daar ben je een van de velen. Ik ben hier verder gekomen dan Machteld van der Wijst, zonder titel, 2005, olieverf op i doek, 50 x 50 cm. mijn academiegenoten die zijn gebleven. Dankzij het project 'zomeratelier' van het CBK heb ik vorig jaar met Gust Romijn (1922) als nestor samengewerkt en zijn deuren voor mij makkelijker opengegaan.' Nanda Runge (1970, Naarden), de zus van Bianca, schildert ook. Ze zit erbij als ik met Michiel praat en vult aan dat het wonen in Zeeland voor haar ook zo werkt. 'Ik heb juist niet het idee dat ik me hier terug trek, ik heb een vrijer gevoel'. Haar documentatie prikkelt me om het werk in het echt te willen zien: prachtig verstilde landschappen, bergachtig, mistig, sommige doeken doen Aziatisch aan. De laatste tijd werkt ze weer meer aan schilderijen waar een actie in zit. Het lijken stills uit films, met een anekdotisch karakter. Mooi geschilderd maar de esthetiek wordt op spanning gezet door kleine aanwijzingen die het afge beelde een unheimische sfeer geven. Relationele esthetiek Als de Zeeuwse Nieuwe al niet zo commercieel zijn aangelegd als hun collega's in de grote stad, zie het ver haal van de schilders, dan is dat in een aantal gevallen een vrije keus. Maar dat betekent niet dat ze zich ver schansen in hun ateliers. Ze manifesteren hun kunste naarschap door zich een actieve rol aan te meten in het maatschappelijk verkeer. Net als overigens veel kunste naars in meer verstedelijkte gebieden. Deze kunstvorm heeft dankzij de Franse theoreticus Nicolas Bourriaud ook al een naam gekregen: de relationele esthetiek.3 Bianca Runge (1967, Naarden), naar Zeeland gekomen vanwege de rust, ruimte en leegte: 'Mijn zus is getrouwd met een Zeeuw. Drie jaar geleden toen ze hier ging wonen, kwam ik vanuit Arnhem om 40 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 44