beth Labeur, Genesis 2: 22, 23, snapshot, Sela ©2004 hen te helpen met het opknappen van hun huis. Het beviel me zo goed dat ik binnen drie maanden ook in Veere woonde!' Ze uit haar artistieke inspiratie door het maken van collages, video en installaties en werpt zich, zoals eerder gemeld, ook op als trekker van het project Zeeuwse Nieuwe. 'Ik was van oorsprong bij het CBK binnengestapt omdat ik atelierruimte zocht en me daarnaast afvroeg wat er allemaal speelde in Zeeland qua kunst en kunstenaars. Ik was op zoek naar meer aansluiting en uitwisseling, op een infor mele manier, binnen Zeeland.' Een vergelijkbare werkopvatting zie ik bij Machteld van der Wijst (1974, Gorinchem), die abstract schildert: 'Schilderen is heel belangrijk voor me maar het is een eenzaam beroep. Ik bedenk ook projecten die met com municatie te maken hebben want ik vind taal heel inte ressant als een middel tot intermenselijk contact.' Zo lean ze projecten als 'Interview in Beeld' en 'Interview met de stad' (Vlissingen) op haar conto schrijven. Samen met Liesbeth Labeur (1975, Middelburg, nickname Sela zet ze nu een concept op voor een kunstboek over de ontmoetingen met de Zeeuwse Nieuwe. Labeur begeeft zich op het gebied van de religie en onderneemt 'ongewone projecten'. In haar woorden: 'Onder het label Sela presenteren broe ders en zusters producten die voortkomen uit de onuitwisbare indruk die Bijbelbelt Zeeland op hen achterliet'. Naast haar vrije werk vervult ze grafische ontwerpopdrachten voor andere kunstenaars en maakt websites, zoals die van de Zeeuwse Nieuwe. Hun beider engagement spreekt uit het KipVisverdrag, samen met initiatiefnemer van Kip Vis, Caroline Passenier opgesteld namens het gelijkna mige kunstinitiatief, 'waar we in geloven', bevesti gen ze hardop. Met de input uit de gesprekken met Middelburgse kunstprofessionals stelden ze een tekst op. Die moet aansporen tot de verbetering van het ste delijke kunstklimaat. Te beginnen met KipVis. Dat is gelukt want met hulp van de lobby van de oudere garde Middelburgse kunstenaars hebben ze per 1 augustus een nieuwe ruimte betrokken op het Molenwater. De creativiteitsindex van Zeelandstad, met dank aan Richard Florida Toen ik met Liesbeth Labeur en Machteld van der Wijst kwam te spreken over het economisch perspectief van hun kunstenaarschap, diende het antwoord op mijn stelling zich als vanzelf aan. Liesbeth reageerde: 'Een tijdje geleden stond er een artikel in het NRC over de creatieve stad. Dat heb ik uitgeknipt en bewaard.' De Amerikaanse wetenschapper Richard Florida die stee vast wordt genoemd in deze context, maakte school met zijn onderzoeken naar de 'creativiteitsindex' van steden. Daaruit blijkt dat de aanwezigheid van creatieve beroepen economische bedrijvigheid aantrekt. Liesbeth en Machteld: 'Als dat zo is, dan zijn we er toch?' Ook voor het CBK is Florida geen onbekende. Blijkbaar ligt diens boek The Rise of the Creative Class ook op het nachtkastje van Zeeuwse politici. Kathrin Ginsberg beaamt dat de inspanning van het CBK om de infrastructuur van de kunsten te verbeteren, kan worden gezien in het licht van zijn gedachtegoed. 'Vorig jaar was de econoom Arjo Klamer (verbonden aan de Erasmus Universiteit en een autoriteit op het gebeid van de economie van de kunsten) gastspreker bij een cultuurdebat in het Zeeuws Museum over dit onderwerp. Wat bijvoorbeeld te doen met de leegstaan de boerderijen in de provincie?' Moge deze uitdaging een aansporing zijn voor Zeeuwse kunstenaars met ideeën, en een impuls voor het Zeeuwse kunstleven. 1. Zeeuwse Nieuwe: Caroline Passenier, Liesbeth Labeur, Nanda Runge, Machteld van der Wijst (Kunstwerkplaats KipVis), Michiel Paalvast, Bianca Runge, Ollo Feenstra (Kunstplein Veere), Liesbeth Minderhoud (Galerie POP), Denz de Kroon, Coen Wieman, Danny van Rijt, Janneke Rottier, Ellen de Boer (G2A). Zie ook de website www.zeeuwsenieuwe.nl 2. WIK, Wet inkomensvoorziening kunstenaars, sinds 1998 van kracht om beginnende kunstenaars te ondersteunen bij de start en het rendabel maken van hun kunstbedrijf (www. minocw.nl/cul tuur/kunsten/wik/) 3. Nicolas Bourriaud (1998), Esthétique relationelle. Les presses du réel. 41 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 45