kunnen toevoegen aan de geschiedenis van de laat middeleeuwse en vroeg-moderne stadhuizen in de Lage Landen. De Middelburgse stadhuisbeelden werden al tus sen 1916 en 1918 vervangen door neogotische exem plaren uit de Werkplaats voor Kerkelijke Kunst P.J. Cuypers Co. in Roermond. Zij waren niet alleen in slechte staat, maar waren in de loop der eeuwen zo vaak onder handen genomen dat de beelden van Middelburg voor een kunsthistorische studie zoo goed als waardeloos [waren] geworden. Drie ervan zijn bewaard gebleven, nu op een onooglijke plaats opge steld in de Vleeshal te Middelburg. Een vierde beeld daar dateert mogelijk uit de achttiende eeuw, terwijl het Zeeuws Museum in Middelburg nog één oor spronkelijke buste en drie koppen bewaart. De stadhuisbeelden van Veere zijn veel beter bewaard gebleven dan hun tegenhangers in Mid delburg. Voor Veere is slechts een tweetal ingrepen, mogelijk drie (zie hieronder), bekend. Deze ingrepen en de ernstige verwering die in de loop der tijd ont staan is, hebben de beelden van Veere niet onberoerd gelaten, reden waarom een grondige restauratie nu nodig is om de beelden voor de toekomst te kunnen behouden. Het gaat in Veere om een serie stadhuis beelden die in haar geheel behouden is gebleven. Bovendien is de sculpturale kwaliteit hoog te noemen. Het betreft hier fors opgezette beelden van hoge kwa liteit, die bedoeld zijn om van een afstand en van een laag standpunt te worden bekeken. De weergave van de details van wapenrusting en kleding is verfijnd en de uitwerking van de koppen individualistisch. Op vijf van de zeven beelden zijn bovendien resten van poly chromie en vergulding bewaard gebleven, een bewijs dat de stadhuisbeelden oorspronkelijk een veelkleurig uiterlijk hadden. Context Stadhuisbeelden vormen een typische versiering van de stadhuizen in Noordwest-Europa vanaf circa 1400 tot het midden van de zestiende eeuw. Hierna werd het aantal meestal teruggebracht tot een twee- of drietal, met praktisch altijd een beeld van Justitia. Aanvankelijk ging het om beelden van grote en regio nale heersers, heiligen, antieke en vroegmiddeleeuwse helden en personificaties van deugden. In het huidige Nederland zijn er, naast Middelburg en Veere, nog twee steden waar stadhuisbeelden van vóór het mid den van de zestiende eeuw bewaard zijn gebleven. In Kampen betreft het zes disparate beelden die geen eenheidsserie vormen. In 1933/8 werden zij vervan gen door nieuwe van de hand van Johan Polet, terwijl de oude en in zeer slechte staat verkerende beelden werden opgeslagen in de Koornmarktpoort. In Nij megen zijn er van de acht keizerbeelden die in 1553/4 door Cornelis Sass uit Utrecht werden vervaardigd, twee bewaard gebleven, nu opgesteld in het Museum Het Valkhof. De beelden werden in 1879/82 vervan gen door neogotische kopieën uit het atelier van de firma Cuypers Stoltzenberg te Roermond en na de Tweede Wereldoorlog nogmaals door nieuwe exempla ren van Albert Termote. Van nog eens zes Nederland se stadhuizen is bekend dat zij vroeger gevelbeelden bezaten, die echter alle verloren zijn gegaan. Van de beelden in Gouda, 's-Hertogenbosch en Haarlem zijn historische afbeeldingen bekend. Nog in 1958/60 zijn in Gouda acht nieuwe stadhuisbeelden geplaatst van de hand van Philip ten Klooster. Ook in de Zuidelijke Nederlanden, waar het fenomeen stadhuisbeelden ontstond en tot grote bloei kwam, zijn maar zeer weinig beelden bewaard gebleven. Zo zijn alle beelden, veertig in getal, van het stadhuis te Brugge al in 1792 volledig verloren gegaan. De stadhuizen van Leuven en Brussel bezit ten enorme aantallen nissen voor beelden, die echter, op een aantal uitzonderingen na, eeuwenlang nooit opgevuld zijn geweest. Pas in de tweede helft van de negentiende eeuw zijn, in een golf van historisch bewustzijn, honderden nieuwe beelden gemaakt voor Brugge, Brussel, Gent en Leuven. Bij de Belgische beelden gaat het veelal om regionale en boven-regio- nale heersers. In vergelijking met alle genoemde stadhuisbeel den steken de beelden van Veere duidelijk af, zowel wat betreft kwaliteit, aantal, als iconografische voor stelling. Het gaat om hoogwaardig beeldhouwwerk en om een volledige serie van zeven beelden, die opeen volgende plaatselijke heersers voorstellen, van wie de twee laatst afgebeelde personen hun konterfeitsels nog tijdens hun leven kunnen hebben gezien. Vooronderzoek Vijf studenten en één docent van de Opleiding Con servatie/Restauratie (Studie STEEN) aan de Hoge school Antwerpen, België, hebben in de aanloop naar een volledige restauratie van alle beelden van 43 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 47