Vanaf links: het jurylid Frank Hellemans, de genomineerde Rinus Ferdinandusse, de Commissaris van de Koningin in Zeeland Wim van Gelder. samen. 'Dat klopt,' antwoordde hij, 'het is een cul turele studie van een tijdperk dat niet meer in de ware context gezien wordt.' Ferdinandusse vertelde smakelijk hoe zijn fascinatie voor Hollywood ont stond. 'Ik was een gereformeerde jonge jongen uit Zeeland. Mijn hoofdredacteur van Vrij Nederland zei op een dag: "Er is iets bijzonders te doen in Wassenaar, Clark Gable komt op bezoek." Gable was een beroemd filmster. Hij vertrouwde mij toe dat hij ontzettend veel last had van zijn tanden. Hij toonde mij zijn gebit en ik zag hoe verschrikkelijk slecht dat was. Terug op de redactie vroeg mijn hoofdredacteur "Waar is je stuk?" Ik had niet begrepen dat ik er een stuk over moest schrijven.' Hij vindt dat je de hui dige Hollywoodactrices niet kunt vergelijken met de Hollywooddiva's. 'Toen waren het sterren, nu zijn het actrices. Daar is alles mee gezegd.' Ferdinandusse heeft 22 maal over Monroe geschreven en is daar trots op. Haar mysterieuze dood blijft boeien. 'Hoe is het gif in haar lichaam terechtgekomen? In haar maag is namelijk niets aangetroffen...' De titel van De elektrieke kus van Dorothee Sturkenboom verwijst naar een populair experiment van de achttiende-eeuwse dames van het Middelburgs Natuurkundig Genootschap der Dames. 'Met behulp van een elektriseermachine werd eerst een dame geëlektrificeerd. Zij werd op een apart bakje gezet. Vervolgens werd een niets vermoedende testpersoon (bij voorkeur een man) gevraagd de dame te kussen. Zodra echter de man de statische dame tot op enkele centimeters genaderd was, ontlaadde zij en schoot er een bliksemflits tussen hen over. De dames sloten vooraf weddenschappen af of de man de dame zou zoenen of zou vluchten.' 'Waarom Middelburg?', vroeg Hellemans. 'In andere steden waren er ook wel vrouwen die zich met natuurwetenschappelijke experimenten bezighielden, maar in Middelburg was voor het eerst sprake van een formeel damesgenootschap. Middelburg nam niet langer de centrale positie in die het in de zeventiende eeuw nog had. Dat is belangrijk. Het Genootschap is mede opgericht "tot roem van de stad Middelburg".' Hoe meer het aanzien van de natuurwetenschap pen aan het eind van de negentiende eeuw toenam, hoe meer het een mannenaangelegenheid werd. 'Is zoiets vandaag de dag nog mogelijk in Middelburg?' vroeg Hellemans aan Jan Kuipers, doelend op de vooruitstre vende experimenteerdrang. 'Nee, die tijd is echt voorbij.' 'Zijn er eigenlijk wel Zeeuwen?' Kuipers legde uit dat er pas relatief kort onder bredere lagen van de Zeeuwse bevolking sprake is van een gevoel van Zeeuwse identiteit. 'Eigenlijk begon dat pas rond de Eerste Wereldoorlog, naar aanleiding van de Vlaamse annexatiedrang. In die periode ontstond ons volks lied.' Kuipers ziet het eilanddenken van voor die tijd als een 'versterkend fenomeen van iets algemeen menselijks'. Op de vraag of Kuipers onder woorden kon brengen wat het kenmerkende verschil is tussen een Amsterdammer en een Zeeuw, antwoordde hij dat er inderdaad grote verschillen zijn. 'Maar definieer die maar eens.' Jan Kuipers won samen met, Robbert Jan Swiers de Zeeuwse Boekenprijs 2005. 'Het is een vreselijk cliché, maar ik ben zeer verrast! Ik had mijzelf nul procent kans gegeven.' Het boek zou aanvankelijk deel uitmaken van een reeks, maar de uitgever ging failliet. Uiteindelijk is het boek bij Uitgeverij Verloren uit Hilversum verschenen. 48 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 52