een bespiegelend, minder expressief karakter dat zich onder meer uitte in een tonaler kleurgebruik. Van 1924 tot 1938 was Wolter hoogleraar aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In die periode schilderde en exposeerde hij minder vaak. Geliefd bij zijn leerlingen, bracht hij hun met aandacht voor hun persoonlijke creativiteit een gedegen vakkennis bij. Als lid en vanaf 1924 voorzitter van het Comité Nederlandsche Kunst in het Buitenland reisde hij door Europa en bereidde hij on der meer exposities in verschillende landen voor. Toch zag hij ook kans voor zijn eigen schilderplezier naar Engeland en Zuid-Europa te trekken, in het bijzonder naar Italië. Na zijn pensionering verhuisden zijn vrouw en hij in het gezelschap van zijn schildervriend Co Breman en diens echtgenote naar Rome. De oorlogs dreiging bracht hen in augustus 1939 weer terug naar Nederland. In 1940 vestigden zij zich opnieuw in Laren. Wolter exposeerde regelmatig tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn Italiaanse werk kreeg veel bijval; hij stond intussen bekend als 'schilder van licht en atmosfeer'. Ook na de oorlog bleef hij exposeren. In 1946 bezocht hij zijn zoon Henk ('Hein'), die in de staat New York woonde. Van dat verblijf bracht hij kleine schilderingen op karton mee. Daarna waren verre reizen er niet meer bij; zijn gezondheid liet steeds meer te wensen. Wolters laatste jaren werden gekenmerkt door depressiviteit en een beginnende de mentie. Hij werkte weinig meer en bekeek zijn oeuvre steeds kritischer. Hendrik Jan Wolter overleed in het najaar van 1952 in Amersfoort. Postuum eerbetoon Henk Wolter jr. organiseerde in 1953 samen met zijn vaders collega en vriend Willem Knip een eerste herdenkingstentoonstelling bij Arti et Amicitiae in Amsterdam, die Wolter uit een relatieve vergetelheid haalde en onder meer leidde tot Niehaus' hierboven aangehaalde verzuchting. In 1959 volgde een tentoon stelling in de Parijse kunstgalerie Bernheim-Jeune- Dauberville en 'volledige erkenning' in Frankrijk. Eveneens in 1959 werd een expositie van Wolters werk gehouden in het Singer Museum in Laren en meer exposities volgden. Ter gelegenheid van Wolters 100ste geboortedag had in 1973 een retrospectieve tentoonstelling plaats in Arti, wederom georganiseerd door Wolters zoon in samenwerking met Kunsthandel Gebr. Douwes, en eveneens in Pulchri Studio in Den Haag. Een overzichtstentoonstelling in 1992 in Raadhuis De Paauw in Wassenaar en in Museum Flehite in Amersfoort begeleidde de eerste uitgebreide publi catie over Wolter, Hendrik Jan Wolter. Schilder van licht en kleur, van de hand van Klaas de Poel. In 2010 volgde Op reis met Hendrik Jan Wolter (1873-1952) door Maarten Jager, ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in Museum Flehite te Amersfoort. En van juli tot november 2016 was Wolters grote Panorama van Tholen in het mtvp Museum Domburg te zien op de Zomertentoonstelling over het Zeeuwse landschap in de schilderkunst. Het Domburgse mu seum is gehuisvest in een replica van de oude, onder meer door Jan Toorop ontworpen kunstzaal en zo was H.J. Wolter na 1914 weer terug in Domburg. Op dezelf de tentoonstelling hing overigens een verbeelding van de Werf van Van Duivendijk, niet Wolters olieverf maar een droge naald uit 1994 van Hermanus Berserik. bronnen Cat. Tentoonstelling van schilderijen Domburgjuli-augustus, Amsterdam: nv v/h Dieperink Co, [1914]. Middelburgsche Courant, 20 juli 1914 en 7 sept. 1917. Vereniging Rembrandt. Nationaal Fonds Kunstbehoud, Jaarverslag 1988, 56-57 (W. Heijbroek over 'Scheepswerf bij Tholen'). A. Beenhakker, Naar Zeeland. Schilders van het Zeeuwse land schap, Vlissingen: Den Boer De Ruiter, 2016, 66-67. M. Geuze, 'Boekbespreking. Rode dakpannen in Tholen', Zeeuws Tijdschrift, 43 (1993) 5, 196-197. M. Jager, Op reis met Hendrik Jan Wolter, 1873-1952, met een bijdrage van R. van der Linde-Beins, Amersfoort: Bekking Blitz, 2010. K. Niehaus, Hendrik Jan Wolter 1873 1952, s.l., s.e., 1972/1973. K. de Poel, Hendrik Jan Wolter. Schilder van licht en kleur, Zwolle: Waanders Uitgevers, 1992. A. Plasschaert, Korte geschiedenis der Hollandsche schilder kunst van af de Haagsche School tot op den tegenwoordigen tijd, Amsterdam 1923, 57-58. M.C. Verburg, '50 jaar economische ontwikkeling van Tholen en Sint Philipsland', Zeeuws Tijdschrift, 41 (1991) 169-177, 169-171. A. Wagner, 'Kunstenaars te Veere', Mededelingen van de Dienst voor Schone Kunsten der gemeente 's-Gravenhage, 9 (1955) 2, 67-75-69. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tholen_(stad) https://www.ssrp.nl/uploads/bestanden/ b4c2981b-b0f8-4de7-b41f-2d8ab500d421 Met dank aan de gemeente Tholen en Streekmuseum De Meestoof in St. Annaland. 50 Zeeuws Tijdschrift 2016 4 H.J. Wolter, Visschershaven (1923) 51 Zeeuws Tijdschrift 2016 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2016 | | pagina 26