H
4
jf
I
3
SCHILDEREN OP DEN
BODEM VAN DEN OCEAAN’
Een interessant Beroep - Gevaarlijke Avonturen
E
1
t|
r 1
t
het onderzee-landschap, al-
t
3
e
I-
Is
:r
de diepzee,
t
r
r
I
1
e
ar
X)
t
BLè
:e
jn
m
r
1
I
rj
Op deze foto ziet men den octopus, het gevaarlijke monster van de diepzee, van verschillende
kanten afgebeeld. Duidelijk kan men de lange grijparmen van het dier onderscheiden. Deze zijn
geheel met groote zuignappen bedekt.
dus zegt Cheverlange, is de beweeglijke, door
schijnende, groene mist, die alles omhult. Het
is alsof men er in een andere wereld vertoeft!
Behalve de octopus leven er in de diepzee
ook nog andere monsters, waarvoor de schilder
steeds op zijn hoede moet zijn. Zoo is er o.a.
een visch, ’n reusachtige bloedverwant van den
kabeljauw, die slechts één meter lang is, doch
een bek heeft, welken hij wel zestig centimeter
wijd kan opensperren! Een dergelijk monster
viel eens een duiker aan en verzwolg het hoofd
en den romp van den man in zijn kolossalen
bek, terwijl slechts de beenen van het slacht
offer er buiten bleven steken! Zoo werd de man
letterlijk middendoor gebeten!
Het is begrijpelijk, dat er van bepaald rustig
werken voor Cheverlange op den bodem van
den oceaan niet veel komt, daar hij steeds om
ringd is door allerlei monsters, die probeeren
hem te dooden. Wat de uitslag van den strijd
zou zijn, indien hij eens onverwachts door hen
werd aangevallen, laat zich gemakkelijk raden.
Gewoonlijk beschikken zij over zoo’n gewel
dige kracht, dat de mensch niet tegen hen is
opgewassen en hij het alleen maar van hen
winnen kan, indien hij zijn aanvaller vóór is en
met zijn wapen den strijd reeds beslechten kan
nog voordat deze is aangevangen!
Het is intusschen juist deze avontuurlijke
kant van zijn beroep, die Cheverlange zoozeer
aantrekt! Het avontuurlijke enhet wonder
lijke schouwspel van dezen hof van Eden, die
zich meters diep onder water eindeloos uit
strekt
diepzee, dat zich tusschen de koraalriffen op
houdt. Hoewel de meesten van deze dieren niet
zoo bijzonder groot zijn, heeft Cheverlange,
terwijl hij aan het werk was, er toch wel eens
een ontmoet, die 'n omvang had van anderhalven
meter! Het dier kwam met zijn lange vang
armen op hem toe en de schilder, die zoo n
vreemdsoortige plaats voor zijn atelier had uit
gekozen. zou deze ontmoeting niet hebben na
verteld, indien hij niet de handigheid had gehad,
zijn harpoen in het lichaam van het gedrocht
te steken en dit toen op den rug te wentelen,
waardoor het zoo goed als hulpeloos was.
Eenige bijzonderheden van de duivelsvisch,
zooals de octopus wel eens wordt genoemd,
zijn deze: hij zwemt niet veel, ofschoon hij het
wel kan. Gewoonlijk geeft hij er echter de voor
keur aan met behulp van drie of vier van zijn
acht armen over den bodem van den oceaan
te kruipen en zijn slachtoffer ongemerkt te
naderen. Ieder van deze armen is bedekt met
een dubbele rij zuignappen, waarmee hij schaal
dieren vangt, die zijn hoofdvoedsel uitmaken,
en die hij verlamt door een soort vergif, dat
door de speekselachtige klieren wordt afge
scheiden.
Het mooiste van
eeft u al eens gehoord van een kunst
schilder, die zijn beroep op den bodem
van den Oceaan uitoefent? Waarschijn
lijk niet, en toch is er inderdaad een schilder,
die gewapend met linnen en verf eneen
harpoen om zich te kunnen verdedigen tegen
de monsters, die hem ieder oogenblik trachten
aan te vallen, naar de diepte van de tropische
zeeën afdaalt om de wereld van schoonheid,
die zich daar voor zijn oogen ontvouwt, op het
doek vast te leggen.
Het is een Franschman monsieur Elie
Cheverlange die er zijn werk van maakt,
den fantastischen bodem om de Zuidzee-eilan-
den te exploreeren, zoodat hij uit de eerste
hand de prachtige diepzee-bewoners kan be-
studeeren in hun doen en laten en in de om
geving, waarin zij leven. De opwindendste
avonturen zijn hierbij om zoo te zeggen de ge
woonste zaak van de wereld voor hem ge
worden, want hij heeft menig gevecht geleverd
met de woeste, venijnige en gluiperige bewoners
van deze geheimzinnige onderwereld.
Hij slaagt er in onder water olieverfschilde
rijen te maken, door verf te gebruiken van een
bijzondere samenstelling en linnen, dat hij op
een zware metalen plaat spant. Ook teekent hij
wel op staal of koper; de helften van een
schaar dienen hem als kwast!
Monsieur Cheverlange' werd in Frankrijk ge
boren en kreeg zijn artistieke opleiding aan de
Academie te Parijs. Zijn zucht naar avonturen
deed hem echter al spoedig verre reizen onder
nemen en zoo bezocht hij Japan, Indië, Canada
en China, eer hij zich ging toeleggen op het
werk, dat thans zijn liefde heeft: het diepzee-
schilderen. Hij begon daar niet mee vóór
1920. Toen daalde hij eens in een gewoon,
zwaar duikerpak in zee af en hij was toen zóó
getroffen door hetgeen hij zag, dat hij het niet
meer vergeten kon. Het was alsof hij in een
sprookjesachtigen, geheimzinnig-stillen tuin
dwaalde, die geheel in een groenen mist gehuld
was, en waarin de schitterendste kleuren een
steeds wisselend aspect tevoorschijn riepen. On
middellijk besloot hij toen te trachten op den
bodem van de zee te schilderen. Hij daalde
opnieuw af en nam linnen en een verfdoos mee.
Inderdaad slaagde hij er in, de verf op het doek
te brengen, maar het zware duikerpak belem
merde hem ernstig in zijn bewegingen, zoodat
hij besloot, zelf een uitrusting te construeeren,
die hem meer vrijheid zou laten.
Na heel wat vergeefsche pogingen slaagde hij
er in een dunne slang samen te stellen, die ge
heel waterdicht was. Het benedeneinde hield
hij door middel van een mondstuk tusschen zijn
tanden, terwijl 't andere einde onder zijn armen
door naar de oppervlakte van het water liep,
waar het, in een soort boei, bleef drijven. Op
deze wijze voorzag hij zich van frissche lucht.
Om zijn neus tegen het binnendringende water
te beschermen, zette hij er een soort van knijper
op, terwijl hij zijn ooren door een paar leeren
Heppen afsloot. Een voordeel van deze uit
rusting was, dat hij nu gewoon in een zwem
pak kon afdalen. Wel moest hij de gebruikelijke
zware duikerschoenen aantrekken, daar hij an
ders niet kon blijven staan.
Na heel wat oefenen slaagde hij er ten slotte
in, om ongeveer een half uur achtereen op ver
schillende hoogten op den bodem van den
oceaan te kunnen blijven.
Hij daalt nooit af zonder een harpoen in de
rechter hand, want dat is het eenige wapen,
waarmee hij zich kan beschermen tegen den
octopus, het verschrikkelijke monster van de