i h DIE IE 1H IE I IM IE 1¥ DIED <B<D1D1E1LU¥S 'Ki 1 PviKF ’-kiwi 1.7^$ I). - 15 - “Hap ill, EEN JAAR OM ÉÉN VIERKANTEN METER TE WEVEN. imh •t l«t w #8 i; 'dij Lodewijk XIV De intocht van Lodewijk XIV in Duinkerken. rel iw en en en n- «ij er ar te, en en lie ur pe im it- 'Pr e- an iet oe on en iw en er tar 'D" ef. an te af. ip- i0- rik iet iet er en op !D. k- er ap jel :o- en ze ‘F" ag ze *n. en muurtapij- een derge- gobelin Bezoek van aan de Gobelinfabrieken. t'Ub&.'USJJ 1 -* i-.-, 1 werden vervaardigd, die met enorme werden betaald. De beroemdste gobelins, die in de Konink lijke Fabrieken zijn vervaardigd, vormen te zamen „De geschiedenis van den Koning”, waarop de belangrijkste gebeurtenissen zijn af- gebeeld tijdens de eerste vijf en twintig jaar der regeering van Lodewijk XIV. De pracht en schittering, waarmede de Zonnekoning zich had omringd, werden door de artisten, die deze go belins, welke zich in het paleis van Versailles bevonden, hebben vervaardigd, uitgebeeld met een praal, die zelfs Salomons glorie nog over treft! Na dezen grooten bloei kwam echter een pe riode van verval. De oorlog van 1690 nood zaakte tot ingrijpende financieele beperkingen en dit werd weldra zóó ernstig, dat de werk plaatsen bij koninklijk besluit van 1690 werden gesloten. Hierna trad echter weer een periode van grooten bloei in, die zich kon handhaven tot aan het eind van de achttiende eeuw, toen de vraag naar wandtapijten zoo gering was, dat op last van het Directoire, de regeering tijdens de Fransche Revolutie, twee duizend gobelins werden verbrand om er het goud en zilver uit te smelten, dat zij bevatten. Hierdoor werden de schitterendste tapijten, die ooit werden ge maakt o.a. ook die, welke vervaardigd waren naar cartons van Raphael vernietigd, terwijl de opbrengst nog geen tachtigduizend francs be- Gobelin uit den tijd van Metamorphosen bedragen Lodewijk XIV, voorstellend een scène uit de van Ovidius. droeg! Heden ten dage zouden deze gobelins stellig millioenen hebben opgebracht! Gedurende de laatste vijftig jaar is de gobelin kunst in Frankrijk zuiver een staatskunst ge weest, want de werkstukken, die werden vervaar digd, waren tot 1927 niet te koop. Zij behoor den aan de Republiek. Sindsdien mogen de drie nationale fabrieken wederom voor de algemeene vraag werken en kan men dus hun voort brengselen koopen indien men er genoeg geld voor besteden kan, want de echte gobelins zijn bijzonder kostbaar. Over één vierkanten meter werkt een kunstenaar dan ook gemiddeld een jaar, en indien men weet, dat ieder gobelin tegenwoordig vier vierkante meter groot is, zal het niet verwonderen, dat de prijs in de honderdduizenden francs loopt! Daar de voorkant van een gobelin volkomen glad en effen moet zijn, dient de artist alle hecht sels aan den achterkant van zijn werk te maken. Hij zelf staat daarom ook aan den achterkant van zijn tapijt, terwijl het model, waar hij naar werkt, achter hem is geplaatst. De nieuw vervaardigde gobelins vertoonen niet de warme, diepe kleuren van de oude, maar men mag aannemen, dat de tijd ook voor hen zal doen, wat hij voor de oude heeft gedaan, en dat zij na jaren dezelfde ongeëvenaarde kleuren weelde zullen vertoonen, waarom de oude te recht zoozeer gewaardeerd worden! ■*\e Gouden Eeuw der gobelinkunst wordt gevormd door de overgangsperiode van de strenge Gothiek naar de weelderige, verfijnde Renaissance. Het was in dezen tijd, dus ongeveer in het begin der zestiende eeuw, dat de wandtapijten in de kasteelen der edelen en in de huizen der rijke burgerij werden aan getroffen; niet alleen om de steenen muren hunner woon- en slaapvertrekken te verfraaien, maar tevens ook om de koude luchtstroomen buiten te houden, die ten gevolge van het slechte metselwerk vrij konden binnendringen. Door hun diepe, prachtige kleuren en fraaie voorstellingen, maakten deze hangende tapijten van een ruwen, grijzen muur een groot, aan trekkelijk schilderij, veranderden zij een stapel grove kussens in een vorstelijke legerstede en een linnen tent in een weelderig verblijf. Het waren in dezen tijd niet langer uitsluitend de vrouwen, die zich, uit tijdverdrijf, met het maken der gobelins bezig hielden. Kunstenaars van naam waren begonnen er hun talenten aan te wijden. De ontwerpen van de beroemdste Italiaansche schilders, als Raphael en anderen, werden naar de Brusselsche weverijen gezon den, waardoor er een gelukkige samensmelting ontstond van de vakkundigheid van den noor delijken wever en de rijke verbeeldingskracht van den zuidelijken artist. Toen Brussel aan het einde der zestiende eeuw echter niet langer de uitstekende stoffen kon leveren, waarvan het tot dan toe het mono polie had bezeten, kwam de gelegenheid voor andere steden om een scherpe concurrentie te gaan voeren. Het was toen Parijs, dat er in slaagde het centrum voor de gobelin-weefkunst te worden. En tot op den huidigen dag is zij dit gebleven. De Koninklijke Fabrieken voor Gobelins in Frankrijk werden omstreeks 1545 opgericht door Frans I, die ze in Fontainebleau vestigde. De latere Fransche koningen moedigden de nieuwe kunstnijverheid aan en in 1630 werden de werkplaatsen overgebracht naar hun tegen woordige behuizing, het Hotel des Gobelins, al dus genoemd naar de Vlaamsche of Holland- sche familie van stoffenververs, die dank zij de bijzondere hoedanigheden van het water der Bièvre, die door hun werkplaats stroomde, óf door een eigen gevonden methode, die zij strikt geheim hebben weten te houden, spoedig be roemd waren geworden om de diepte en langen duur hunner kleuren, vooral van een tint schar lakenrood, die door geen enkelen anderen hand werksman te benaderen was. De naam Gobelin was zóó beroemd, dat hij voortaan onafschei delijk zou zijn van de handgeweven ten, zoodat zelfs tegenwoordig nog lijk artistiek werkstuk met den naam wordt aangeduid. Door allerlei financieele en andere hervor mingen werden de Koninklijke Fabrieken 'oor Gobelins te Parijs weldra een modelinrich ting, waar de prachtigste artistieke werkstukken I 11 Jij

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1932 | | pagina 15