I E VAN PANSFLUIT TOT CONCERTORGEL üu LUiW Hl iniriiiim l J EEN OUD INSTRUMENT, DAT DOOR ZEVENTIG MANNEN WERD BEDIEND. i de voort te brengen melodie cla- „spelonk” komt, welke gemaakt is Naar een oude en Een orgel uit de elfde eeuw, teekening. dansten op een kolossalen blaasbalg. Niet lang daarna werd er in Jerusalem een machtig orgel gebouwd, dat gemaakt was van twee olifantenhuiden, twaalf koperen pijpen, en vijftien smids-blaasbalgen. Het geluid van dit instrument was zóó geweldig, dat wanneer er in de stad op gespeeld werd, men het op den Olijfberg, ruim .anderhalve kilometer verder, kon hoorenf et orgel behoort ongetwijfeld tot de oud ste muziekinstrumenten, die wij kennen. Dit neemt echter niet weg, dat de vroegste instrumenten in bijna ieder opzicht verschilden van die, welke wij nu bezitten. Het eerste orgel was al zeer primitief; het was de zoogenaamde Pansfluit der oude Grieken, die bestond uit een aantal rieten buisjes van ver schillende lengte, waaraan men min of meer wel luidende tonen wist te ontlokken, door er op te blazen. Toen, eenige eeuwen vóór het begin onzer jaartelling, deed iemand zijn naam is voor ons verloren gegaan de ontdekking, dat men het volume van het geluid verhoogen kon door de buisjes van'de fluit grooter te maken en er de lucht op een of andere krachtiger wijze door heen te blazen dan met den mond. En hiermee was men aangeland in het eerste stadium van den bouw van orgels, zooals wij die thans ken nen. Door middel van waterkracht werd de lucht in de pijpen geblazen, terwijl er primitieve klep pen wenden aangebracht om de pijpen te openen en te sluiten. Een der eerste orgels, waarvan ons een be schrijving gewerd, is dat waarvan Flavius Clau dius Julianus, de Romeinsche keizer, die van 361—363 regeerde, spreekt. „Een hevige wind, die uit een Hierboven: De Pansfluit, het eerste orgel. Hiernaast: Voorzijde van een waterorgel. Bij de eerste orgels werd de lucht door waterkracht toegevoerd. - 11 Weldra begonnen de kerken groote belang stelling te koesteren voor de ontwikkeling van 't orgel. Monniken en andere vrome lieden legden zich op de volmaking van het instrument toe en sinds het einde der zevende eeuw werd het algemeen bij den religieuzen eeredienst in ge bruikt gesteld. Een der beroemdste orgels, die de geschiede nis kent, werd in de tiende eeuw op last van bisschop Elphege in dienst gesteld in de Win chester Kathedraal, een orgel, dat den monnik Wulstan inspireerde tot het schrijven van een lang Latijnsch gedicht, waarin o.a. de volgende passage voorkomt: „Twee maal zes blaasbalgen liggen in een rij, en veertien liggen er nog onder. Deze leveren, terwijl zij om beurten worden bewerkt, een ont zaglijke hoeveelheid wind, en zij worden op en neer bewogen door zeventig sterke mannen, die met hun armen werken, waarbij zij over hun geheele lichaam zweeten, onderwijl elkaar aan sporend zooveel mogelijk wind voort te bren gen, omdat de vierhonderd pijpen, die de hand van den organist beheerscht, een zoo sterk mo gelijk geluid zullen voortbrengen. Sommige van deze pijpen opent hij, wanneer ze gesloten zijn, anderen sluit hij, wanneer ze open zijn, al naar de aard van het vereischt Als donderslagen beuken de ijzeren tonen het oor, zoodat men onmogelijk iets anders kan hooren. Zóó'n machtig geluid brengt het voort, terwijl de echo van iederen kant weerklinkt, dat iedereen blijft staan met zijn handen tegen de onren gedrukt, onmogelijk als het is, nader te ko’.nen en het geluid te verd -igen, dat zooveel combinaties voortbrengen. L j muziek wordt door de heele stad gehoord, en de faam er van is door het geheele land gegaan De eerste pogingen om orgels met een viatuur te maken werden niet vóór de elfde eeuw ondernomen, maar de toetsen waren toen dikwijls nog zoo groot en onhandig te bewer ken, dat ze niet met de vingers werden aan geslagen, maar met de vuisten. Tot dien tijd was er ook nog geen middel gevonden om de hoeveelheid lucht te controleeren, die door de pijpen werd doorgelaten, zoodat iedere toon het trommelvlies bijna deed scheuren. Langzamerhand wist men deze moeilijkheid echter te overwinnen en het door electriciteit Het claviatuur van een der grootste orgels, dat hon derden pijpen telt. De grootste pijp is ongeveer 121/z meter hoog en 221/z cm. in middellijn. Kerkorgel uit het begin der T7e eeuw. Op iederen blaasbalg bevond zich een houten schoen, en iedere „trapper” zette zijn voeten in twee schoenen om op die manier de blaasbalgen in beweging te brengen. (Re productie naar een oude teekening). van een stierenhuid, zoekt met geweld zijn weg door kunstig geboorde rieten pijpen," aldus schrijft hij, „en een even behendige als vinger vlugge man betast de rijen buigzame pijpen, die zachtjes wiegelend, de melodie voortbrengen.” Hoe weinig zakelijk de beschrijving ook moge zijn van dit instrument, het is duidelijk, dat het geen claviatuur bezat! Op een obelisk te Constantinopel bevindt zich de beschrijving van een ander orgel uit de dagen van dezen keizer, dat bestond uit een samenstel van pijpen, waardoor lucht gedreven werd door twee kleine jongens, die op en neer gedreven orgel van thans kan net zoo gemak kelijk een fluisterende stem als het geweld van den donder nabootsen; het kan het klingelen van kleine klokjes imiteeren, het kletteren van den regen en het blaffen van den hond en véél belangrijker nog het kan zulke zuivere muzikale effecten voortbrengen, dat het zelfs voor den meest veel-eischenden toehoorder een genot is er naar te luisteren. Het zijn vooral de concert- en bioscoop orgels, die een eerste plaats innemen onder de thans vervaardigde instrumenten, en indien men weet, dat sommige van deze honderden pijpen tellen en dat verschillende daarvan meer dan tien meter lang zijn, dan kan men begrijpen, welk een kolossalen arbeid het vervaardigen van een dergelijk instrument kost enwelke ar tistieke en technische gaven de kunstenaar moet bezitten, die uit een dergelijk instrument alles weet te halen, wat de vaardige hand van den bouwer er in gelegd heeft!

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1932 | | pagina 11