DO r tHi' t I J t 1 1 1 j DE ZUIDPOOL. BYRDS KRANIGE PRESTATIE. i i DE KOENE AMERIKAAN BYRD. was van het van dat de zin t ig en behouden keerde Amerika terug. Het doel was er was Januari op en hij de eerste naar Klein Byrds vliegtuig. Het een snelheid Ofschoon behouden keerde de machine in 1 van Byrd was uit de lucht ontdekt van in kaart gebracht gelukt. i^oortdurend sinds de mogelijkheid van het vliegen een uitgemaakte zaak was, heb- Y ben verschillende ontdekkingsreizigers het plan gekoesterd om per vliegmachine een tocht naar de beide polen te ondernemen, ten einde op die manier het eindeloos gezwoeg met zware sleden over de oneffen ijsvlakten te vermijden. Toch werden de polen ontdekt door hen, die er te voet op uitgetrokken waren vóórdat het vliegen zoo ver gevorderd was, dat men zulke lange afstanden kon afleggen. Peary bereikte als eerste de Noordpool, terwijl Amundsen net even voor Scott aan de Zuidpool kwam. Ofschoon er slechts betrekkelijk weinig jaren zijn verloopen sinds deze schitterende presta ties, heeft de luchtvaart zich toch zoozeer ont wikkeld, dat de beide polen ook door de lucht zijn bereikt. Maar tot nu toe is er slechts één man, die naar beide „einden” van de aarde ge vlogen is, en dat is de Amerikaan admiraal Byrd. Hij had reeds langen tijd de mogelijkheid overwogen om het vliegtuig voor ontdekkings tochten te gebruiken, en reeds in 1926 slaagde hij er in, de noordpool van uit de lucht opnieuw te „ontdekken”. In den volgenden zomer on dernam hij met zijn drie metgezellen een trans atlantische vlucht met zijn groot driemotorig vliegtuig „America”, maar lang daarvoor reeds had hij de plannen uitgewerkt voor zijn Zuid- pool-vlucht. Hij was besloten, zijn onderneming op groote schaal ten uitvoer te brengen, en naar men gelooft, hebben, de kosten van zijn expeditie bijna één millioen dollar bedragen. Met drie schepen, die o.a. drie vliegtuigen meevoerden, voer hij zoover zuidwaarts, als het ijs het toeliet. De „City of New York”, het eigenlijke expeditieschip de beide andere gingen mee om de noodige proviand, brandstof enzoovoort te vervoeren bereikte de Groote IJsbarrière, die zich langs het ge- heele Antarctische Continent verheft, den eer sten Kerstdag van het jaar 1928 en direct be gon de bemanning te zoeken naar een plaats, waar men zou kunnen landen. Men koos de Walvischbaai, een inham van de Ross Zee, die precies ten Zuiden van Nieuw Zeeland ligt. Daar de expeditie bijna een jaar lang op het ijs moest verblijven, diende er een vast kamp te worden opgericht, en dit moest verder op het vasteland geschieden, omdat er van de Bar rière voortdurend groote ijsblokken afbraken, zoodat het levensgevaarlijk was zich al te dicht in de buurt er van op te houden. Ofschoon het Kerstfeest aan de Zuidpool midden in den zo mer valt, was t weer toch verre van zomersch. Het stormde bijna onafgebroken, en Byrd was genoodzaakt zijn mannen', die met de honden sleden de benoodigdheden voor het kamp van het schip haalden, bevel te geven hun slaap zakken mee te nemen voor het geval zij door stormen zouden worden overvallen. Door hooge masten met oranje-vlaggen oranje is de kleur, (die men het best op sneeuw kan onder scheiden werd het pad van de kust naar het kamp aangegeven. De mannen maakten dage lijks twee tochten, ieder van vijftien mijl, en binnen een maand hadden zij niet minder dan vijfhonderd ton lading van het schip naar het kamp vervoerd. Men kan eenigszins begrijpen, wat dit zeggen wil, indien men weet, dat de zachte sneeuw soms zóó hoog lag, dat de mannen er tot aan hun middel in wegzakten! Langzamerhand ontstond er echter een stad, die Klein Amerika werd genoemd. Byrd had voor alles gezorgd en aan alles gedacht, en zoo kwam het, dat de hutten electrisch konden ver licht worden, dat er behoorlijke kachels waren en dat de mannen genieten konden, jan radio- muziek, die door uitstekende toestellen werd opgevangen. De draadlooze uitrusting was trou wens schitterend: er waren twee en twintig zenders en acht en twintig ontvangers, terwijl er vier radio-technici tot de expeditie behoor den. Hierdoor was men voortdurend in contact met de beschaafde wereld, en meer dan eens werden er berichten ontvangen van meer dan elfduizend mijl afstand. Het laatste wat men van het schip Amerika bracht, was P;-•l: een groote eendekker met honderdveertig mijl per uur. transport een buitengewoon lastig karwei was, slaagde men er toch in, het zonder ongevallen tot stand te brengen. De „Stars and Stripes” was het eerste vliegtuig, dat in het Zuidpool gebied aan land werd gebracht, en toen men het op zijn basis had, was de vreugde alge meen. Onmiddellijk werd het gemonteerd, maar het was zoo bitter koud, dat het zeer moeilijk was om den motor op gang te brengen. Hij moest eerst verwarmd worden, terwijl men ook warme olie in de tank moest doen. Byrd steeg den vijftienden binnen weinige minuten was mensch, die van uit de lucht op de Zuidpool neerkeek. Na een voorspoedige vlucht, waarbij men er in slaagde uitgestrekte gebieden foto grafisch in kaart te brengen, volgde er op het geïmproviseerde vliegveld een vlotte daling. Inmiddels waren ook de beide andere vlieg tuigen gearriveerd, zoodat men nu in staat was om op verschillende vluchten een gebied van ongeveer veertigduizend vierkante mijl door middel van de camera in beeld te brengen. Een bergketen van acht tot tienduizend voet hoog, werd eveneens gefotografeerd, en het 'nieuwe gebied werd Marie Byrd Land genoemd, naar de vrouw van Byrd. Ook de kustlijn werd in kaart gebracht. Tegen het midden van Februari begon de winter zich te melden en moest ook de City of New York als laatste de ankers lichten en vertrekken, wilde het niet invriezen. Den twee en twintigsten Februari zette zij koers naar het Noorden, en terwijl de mannen der expeditie haar masten langzaam aan den horizon zagen verdwijnen, wisten zij, dat zij practisch voor bijna een jaar aan hun lot waren overgelaten. Na een ongelukkigen tocht van de Virginia, een der andere vliegmachines, die te pletter viel, terwijl de bemanning ternauwernood van een wissen dood gered kon worden, was het vliegen voor dit seizoen afgeloopen. De beide nog overige machines werden in de hangars gezet, die men van ijsblokken had gebouwd, en de expeditie richtte zich voor de overwinte ring in. Het begon geweldig te stormen, en weldra lag de sneeuw zóó hoog, dat men er tunnels onder door kon graven om de hutten onderling te verbinden. Vier maanden was men nu tol werkeloosheid gedoemd vier maanden van duisternis, sneeuwstormen en ontzettende koude. Geduren de dezen tijd slaagde men er echter toch in, verschillende meteorologische waarnemingen te doen. Einde Augustus keerde de zon terug, maar het duurde toch tot October, eer men de beide vliegmachines voor den dag kon halen. De Floyd Bennett, waarmee de tocht naar de Zuidpool, waarvan men zevenhonderd twee en negentig mijl verwijderd was, ondernomen zou worden, woog mèt haqr lading zeven ton. Het was onmogelijk, dat zij den afstand heen en terug zou kunnen afleggen in één vlucht, te meer, daar men een bergketen van veertien- duizend voet hoog moest passeeren. Daarom werd de andere machine de „Stars and Stri pes” vooruitgezonden, om halverwege een basis te gaan inrichten. Toen alles in gereedheid was, vertrokken Byrd en zijn mannen den 28sten November voor hun gevaarlijke onderneming. Onderweg leeg den zij zooveel mogeliik benzinebussen in de tank, om de bussen te kunnen wegwerpen, want bij de zware lading, die de machine vervoerde en de aanzienlijke hoogte, die men moest be reiken, was ieder onsje gewicht van beteekenis. Welgemoed vloog men voort, tot de bergketen in het gezicht kwam. Toen probeerde men te rijzen, maarde machine kwam geen voet hooger! Er diende iets gedaan te worden, en snel ook, wilde men niet te pletter vliegen. Of proviand, óf benzine, óf de instrumenten dien den opgeofferd te worden. De keus was moei lijk. Indien men benzine overboord gooide, hield men misschien niet genoeg over om den tocht te kunnen volbrengen; offerde men den proviand op, dan was de kans dat men bij een eventueele noodlanding zou verhongeren, groot. Wat de instrumenten betreft, Byrd verklaarde later, dat zijn mannen stellig liever over boord gesprongen zouden zijn, dan afstand te doen van hun kostbare instrumenten. Daarom be sloot men proviand uit te gooien. Men wierp een zak over boord, de machine steeg, maar niet genoeg om den bergketen te kunnen pas seeren. Een andere zak werd uitgeworpen Ze hadden nu drie honderd pond aan nood zakelijk voedsel opgeofferd, dat wil zeggen vol doende voor vier menschen om er zes weken van te kunnen leven! Indien men nü een nood landing moest maken, ging men stellig den hongerdood tegemoet! Snel naderde de berg keten. Zou de machine nii hoog genoeg kun nen klimmen? Indien dit niet zoo was, zou men de benzine moeten uitgooienByrd ver klaarde naderhand, dat de twee eerstvolgende minuten de langste van zijn heele leven schenen. De machine klom echter gestadig en ze scheer de als het ware als een zwaluw over de ruwe pieken van het met ijs bedekte gebergte Zou zij het volhouden? In den cockpit heersch- te doodelijke stilte.... Toen klonk er opeens een gejuichDe grond onder de mannen begon snel te dalenmen was het gebergte veilig gepasseerd Zonder incidenten bereikten zij nu de pool, waar men een Engelsche vlag liet vallen ter herinnering aan Scott, die zijn leven verloor bij zijn heldhaftige poging de plek te bereiken, waar zij boven vlogen. Gedurende den geheelen tocht maakte de fotograaf, die zich aan boord bevond, iedere mijl opnamen, met het resultaat, men bij terugkomst een serie beelden van Zuidpool meebracht, die in letterlijken eenig waren. Veilii Klein bereikt: de Zuidpool en een grooter deel dan ooit aan iemand En het mooiste resultaat was wel, dat deze vlucht naar de Zuidpool ondanks de gevaren die er aan verbonden werden, zonder verlies van ook maar één menschenleven was voltooid! LVI.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland. Geïllustreerd Weekblad | 1934 | | pagina 17