22
Item alle de voorss. broeders van Missus Scholie
ren zullen gehouden zijn te comen offeren, als
men de Gulden Misse doet, wete hebbende van
den knape, op verbeurte van een pont wascb,
dats altijts 's woensdaghs na St. Lucien dagh de
quatertempere
Op de afbeelding wordt Maria, zoals gebruike
lijk, voorgesteld in haar bid- en rustvertrek, le
zend in een boek. Tegenover haar staat de
engel met opgeheven hand waarin de scepter
of herautenstaf en geheel rechts een uitzicht op
een bergachtig landschap. Boven het vertrek is
een wolk afgebeeld met een duif als teken van
de Heilige Geest. Maria werd meestal afgebeeld
met een lelie als symbool van de reinheid. In
dit geval bevat de vaas leliën en akeleien, wat
waarschijnlijk verband houdt met de samenvoe
ging van de kamers Missus Scholieren en St
Anna kinderen. De akelei zal de bloem van cle
kamer St Anna kinderen zijn geweest. Onder de
bloemvaas treffen we het 'bardeken' met het
ABC en bovenaan is het devies 'In reijndejr]
jonsten groeënde' geschreven.
De voorschriften van cle gildebrief van 1530 zijn
niet geheel nagevolgd. De 'rolle' met het devies
is niet door de stengels van de bloemen ge
draaid, zodat het waarschijnlijk niet een ont
werp uit 1530 betreft. Het jaartal 1589 op de
vaas bevestigt dit. Vermoedelijk is het raam in
dit jaar vervangen. Mogelijk gaat de voorstelling
van de Annuntiatie op een ouder ontwerp
terug.
De ornamentiek heeft de kenmerken van de
Vlaamse renaissance-stijl, verbreid door de
voorbeeldboeken van Vredeman de Vries. De
voorstelling is gevat in een omkadering met rol
werk omgeven door bloemen, vruchten en bk
deren en op de knooppunten tronies. Het bo
venste vak wordt geflankeerd door hermen
Uitgespaard zijn de looclstrippen tussen het
glas. Onderaan zijn de wapens van Adolf var.
Bourgondië en zijn echtgenote Anna van Ber
gen afgebeeld.
De naam van de ontwerper van het glasraam is
niet overgeleverd. Een glazemaker uit deze tijd
van wie bekend is, dat hij ook gebrandschil
derd glas leverde, was Cornelis van Dale te Mi-
delburg. Hij leverde in 1595 gebrandschilderde-
medaillons met wapens voor de grote zaal van
het logement van prins Maurits in de Abdij te
Middelburg. Het is denkbaar dat het ontwerp
door een kunstschilder is aangeleverd.
Op het eerste gezicht is men geneigd te veron
derstellen dat het hier een originele tekening
betreft. Een specifieke mededeling in een 18de
eeuws geschrift maakt dit echter minder waar-