29
schip gebouwd is, door welke werf en onder
welke naam het schip tewater is gelaten en aan
welke eigenaar het is opgeleverd vormen het
begin van het verhaal. Na verloop van tijd
wordt een schip verkocht en krijgt het een
nieuwe eigenaar die het vaak een nieuwe naam
geeft. Deze informatie wordt in mappen, kaar
tenbakken of per computer bijgehouden. Het
mooiste is 0111 foto's in bezit te krijgen van het
schip onder iedere naam waaronder het geva
ren heeft. De resultaten van dit werk worden
regelmatig gepubliceerd in het maandblad van
de WSS, Marine News. Naast de vlootlijsten,
nieuwe ontwikkelingen op scheepvaartgebied
en korte verslagjes van de branchbijeenkomsten
wordt dit tijdschrift gevuld met de recente aan-
en verkopen, naamswisselingen en ongelukken
van schepen. Het grootste deel van deze mel
dingen is afkomstig van het Londense scheeps-
classificatiebureau Lloyd's Register of Shipping,
aangevuld met berichten en foto's ingezonden
cloor de leden. Ook het einde van de levens
loop van een schip is in Marine News terug te
vinden. Op de dag nauwkeurig wordt vermeld
wanneer een schip, misschien ooit op een Ne
derlandse werf met vakmanschap gebouwd, ver
weg met volle kracht vooruit op één van de
stranden van Alang (India), Chittagong (Bangla
desh) of Gadani Beach (Pakistan) gevaren
wordt, waarna uit de binnenlanden afkomstige
arbeiders onder slechte omstandigheden alle
nog bruikbare onderdelen van het schip slopen
om er vervolgens de snijbranders in te zetten.
De resultaten van onderzoek kunnen gepu
bliceerd worden in Marine Newsdaarnaast
worden er ook regelmatig boeken door de
World Ship Society uitgegeven: sinds 1947 al
meer dan 50.
Alle scheepvaartregisters, boeken, tijdschrif
ten en niet-gepubliceerde gegevens worden
centraal in Engeland verzameld en onderge
bracht in de 'Central Record'. Verschillende
leden hebben de taak op zich genomen om
vragen aan de hand van dit bestand te beant
woorden. De praktijk heeft geleerd dat vrijwel
iedere vraag over een specifiek koopvaardij- of
marineschip vanaf circa 1830 beantwoord kan
worden.
De eerste publicatie van de Zeeland Branch,
gepland voor volgend jaar, zal gaan over de ge
schiedenis van en de schepen gebouwd dooi
de ruim tien jaar geleden failliet verklaarde N.V.
Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij
(T.S.M.). Ideeën voor volgende publicaties
nemen inmiddels vaste vorm aan. Deze kunnen
zowel over een andere Nederlandse wrerf als
over een Noorse tankerrederij gaan, wrant de in
teresses van de leden van de World Ship So
ciety zijn net zo divers als de vele soorten sche
pen die cle wereldzeeën bevaren.
Op 2 februari 1983 vaart de Lanka Ratna van
Ceylon Shipping Cotp., hier gefotografeerd ter
hoogte van Terneuzen, de Westerschelde op met
bestemming Antwerpen. Voor de gemiddelde toe
schouwer gewoon één van de vele schepen die da
gelijks Terneuzen passeren, voor een WSS-lid een
bijzondere gebeurtenis. Dit schip werd namelijk
vijfentwintig jaar eerder, op 8 maart 1958, als
Ar go Chios tewatergelaten bij de N.V. Koninklijke
Maatschappij 'De Schelde'. Het schip was daar op
10 oktober 1957 als bouwnummer 293 op stapel
gezet, als onderdeel van een mammoetorder van
aanvankelijk tien schepen voor de Griekse reder
Carras, aan wie het op 26 juni 1958 werd overge
dragen. Het schip mat 10.391 bruto registerton,
was 157 meter lang en 20 meter breed en voorzien
van een Schelde/Sulzer machine die het een snel
heid van 16 knoop gaf. In 1969 kreeg het schip de
naam Santa Fotini, waarna het in december 1973
de naam Argo Chios terugkreeg. In februari 1976
volgde de verkoop aan Ceylon Shipping Coip. Op
25 maart 1986 arriveerde het schip in Calicut
(India) om gesloopt te worden.
(foto J.IF. Anderiesse).