DE ZEELAND BRANCH VAN DE WORLD SHIP SOCIETY 28 J.H.F. Schwartz Misschien heeft u ze wel eens gezien. Mensen die 's zomers ogenschijnlijk rustig in een stoeltje langs een dijk aan cle Westerschelde zitten. Wat eten en drinken naast zich en een verrekijker binnen handbereik. Plotseling ontwikkelen ze echter, ondanks de warmte, een enorme activi teit. Er worden fotocamera's uit een tas gehaald, men loopt de dijk af tot gevaarlijk dicht hij het water en brengt de camera in de aanslag. Ver baasd zoekt de toeschouwer naar wat het onder werp van de foto zal worden. Een groep zeld zame vogels, een wolkenlucht, een mooie schittering in het water? De werkelijkheid is an ders: een snel naderbij komend schip wordt en kele malen op negatief of dia vastgelegd. Nadat het schip is gepasseerd, wordt er nog iets in een boekje genoteerd en keert de fotograaf terug in zijn stoel. De rust is weergekeerd. Er is een grote kans dat deze onbekende fo tograaf lid is van de Zeeland Branch van de World Ship Society. De World Ship Society (WSS) is een internationale vereniging met rond de 4300 leden verspreid over 42 landen in de gehele wereld. De vereniging bundelt de activi teiten van mensen die geïnteresseerd zijn in de scheepvaart in de ruimste zin van het woord. Vrachtschepen, kustvaarders, oorlogsbodems, driemasters, passagiersschepen, sleepboten of tankers behoren tot de specifieke interesses van de leden. Anderen zijn weer geïnteresseerd in maatschappijvlaggen, machines of schoorsteen- kleuren. De World Ship Society heeft, sinds haar oprichting in 1947, vele mensen met de zelfde interesse bij elkaar gebracht. In Neder land zijn ruim 330 mensen lid van de WSS, het hoogste aantal buiten Engeland. Binnen de WSS ontstonden afdelingen, in het Engels 'branches', met elk een eigen bestuur. Engeland telt inmiddels 39 afdelingen, buiten Engeland zijn er nog eens 19. Ook rond de Westerschelde, de drukst bevaren rivier ter we reld, werd de scheepvaart altijd al intensief ge volgd. Vandaar dat in 1985 de 'Zeeland Branch' werd opgericht, die inmiddels ongeveer 60 leden telt. De leden van de Zeeland Branch komen zo'n acht maal per jaar bijeen voor een diavoorstelling of lezing, een excursie of het uitwisselen van gegevens en foto's. Een jaarlijks terugkerend programmaonderdeel is de rond vaart op de Westerschelde om passerende en op de rede van Vlissingen voor anker liggende schepen van nabij te kunnen bekijken en te fo tograferen. Excursies werden er de afgelopen jaren gemaakt naar de havens van Gent, Zee- brugge en Dover, de nieuwe schepen van de Olau Line en de maritieme musea in Antwerpen en Rotterdam. Voor de viering van het vijfjarig jubileum was de Zeeland Branch vorig jaar te gast bij het op dit moment grootste Zeeuwse rederijbedrijf Vroon B.V. in Breskens. Het verzamelen van gegevens over schepen is in het algemeen de belangrijkste activiteit van de leden. Een foto van het schip, zelf gemaakt, gekocht of geruild, de technische gegevens en de levensloop van het schip vormen de basis van de meeste door de leden opgezette docu- mentatieverzamelingen. De rode draad kan zeer verschillend zijn: alleen die schepen die men zelf heeft gefotografeerd, alle schepen die een rederij ooit in eigendom heeft gehad, alle sche pen gebouwd door een specifieke werf of alle schepen van een bepaald standaardtype zoals de bekende 'Liberty'- en 'Victory'-schepen uit de Tweede Wereldoorlog. Het verlangen de verzameling compleet te krijgen of deze voort durend aan te passen aan nieuwe ontwikkelin gen vormt de voornaamste drijfveer van de leden. Zo zorgen de recente veranderingen in het Oostblok ook op scheepvaartgebied voor vele wijzigingen. Het blijft bijvoorbeeld een vreemd gezicht om Oostduitse schepen, altijd op afstand herkenbaar aan de kleuren van de staatsrederij, nu onder de vlag van het verenigd Duitsland te zien varen. Ook Sovjetschepen, bekend van de gele hamer en sikkel in een rode band 0111 een witte schoorsteen, worden sinds kort aan Westerse bedrijven verhuurd ('vercharterd' in scheepstermen). De Russische naam op de boeg blijft, maar in plaats van de thuishaven Riga of Moermansk staat er plotse ling Limassol of Panama op de achtersteven. De schepen uit de Baltische staten, vaak nog voor zien van Sovjet-propagandanamen, worden op dit moment massaal omgedoopt. Om nog maar te zwijgen over het wijzigen van cle thuishaven Leningrad in Sint Petersburg op de vele honder den schepen die in deze haven geregistreerd staan. Dergelijke gegevens over de levensloop van een schip, van wieg tot graf, proberen de leden van de WSS te achterhalen. Het jaar dat het

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1991 | | pagina 30