SIGNALEMENTEN 97
Afb. 1: De Leidse pre-
paratenverzameling van
Bernard Siegfried Albi-
nus (1775), een oom
van Egbert Philip van
Visvliets schoonzuster.
Gravure van B. Picard,
Rijksprentenkabinet
Amsterdam.
len waarvan elke vierkante centimeter van de
wanden met schilderijen waren bedekt, propvolle
naturaliakabinetten waarin de opgezette krokodil
len tegen het plafond gespijkerd zaten en in deze
eeuw de witte wanden met veel ruimte tussen de
schilderijen.
Wat het tekstbeeld rommelig maakt, is dat men
ervoor heeft gekozen om alle voetnoten in de
kantlijn af te drukken. Storend is ook dat de tekst
zo dicht tegen de mg is gedrukt.
Het boek bevat een schat aan informatie, maar
roept de vraag op naar de onderlinge samen
hang. De opbouw suggereert een ontwikkeling
met vroegmoderne rariteitenkabinetten als begin
punt en twintigste-eeuwse musea als voorlopig
eindpunt. Weliswaar wordt duidelijk gemaakt dat
er geen sprake was van een lineaire ontwikkeling
en dat er bovendien een verschuiving in de mo
tieven van de verzamelaars optrad, maar hoe
beide instellingen dan toch met elkaar samenhan
gen wordt niet toegelicht. Een boek over verza
melen zou tenslotte ook kunnen eindigen met de
collectie Oranjesouvenirs van m'n schoonzus.
Ook moderne particulieren verzamelingen met
een grote V worden overigens niet of nauwelijks
behandeld.
Het boek is los in de handel verkrijgbaar, maar
kan ook samen met een werkboek en een tekst
boek van de Open Universiteit deel uitmaken van
de gelijknamige cursus.
Thera de Graaf