JAN DE PRENTENKNIPPER 103 Afb. 3: Buitenplaats BUYTEN.LUST, afkom stig van Sluis. meer precies of een prent nu bij de bet-over grootouders van grootmoeders- of grootvaders kant afkomstig was, maar toch kwamen wij met behulp van familiegegevens uit Bijbels en grote overzichten van familiegeschiedenissen een heel eind. Het bleek dat Jan zich beperkte tot de stre ken waar protestanten in de meerderheid waren (zie Verhave, blz. 86), en kregen we een beeld van zijn omzwervingen aan weerszijden van de Braakman. De vraag rijst of katholieken niet zo veel belangstelling hadden, bij voorbeeld voor de bijbelse prenten? Jan was in ieder geval wel be reid om voor een Belgische familie vlak over de grens in Lapscheure een mooie katholieke afbeel ding te maken van JESUS LEYDEN (zie Verhave, blz. 41). Nazaten van het gezin Brevet te Cadzand hebben wel eens verondersteld dat die Beve- landse Jan nog meer in België heeft 'geknipseld', maar behalve de prent uit Lapscheure hebben wij nergens sporen in Vlaanderen gevonden. Zijn af zetgebied onder protestanten maakt dit ook min der waarschijnlijk. Misschien hebben katholieken weinig affiniteit gehad met zijn bijbelse knipsels, zoals de afbeeldingen van DE TEMPEL VAN JE RUZALEM (Hoek, Aardenburg; zie Verhave, lolz. 58). HET HUIS DAVIDS (Hontenisse, Aardenburg) en DEN TEMPEL SALOMONS (Cadzand). Maar Jan maakte er minstens even veel met een neu trale afbeelding: prenten met dorpsgezichten, mooie buitens en de vele huwelijksprenten geti teld GEDENK.STUKT Trouw der Liefde (Aarden burg), TROUW VERBOND (zie Verhave, blz. 31 en blz. 87), die typisch waren voor zijn Zeeuws- vlaamse periode. Enkele van zulke prenten heeft hij voor logies en een borrel verkocht aan de ka tholieke herbergier van Aardenburg, die zelf ook een verdienstelijk kunstenaar was: hij sneed aller lei aspecten van het hoveniersbedrijf in een hou ten wandelstok. Op deze uitzonderingen na moe ten we constateren dat de prenten uit pro testantse families afkomstig zijn. De verschillende buitenplaats-prenten die hij in Zeeuwsch-Vlaan- deren aan protestanten verkocht, hadden geen godsdienstige kenmerken, maar misschien had den de hervormden het wat hoger in de bol dan katholieken Deze prenten droegen altijd fanta sienamen, zoals HET SLOT BURGVELD (Hulst/ Hontenisse; zie Verhave, blz. 72), BERGZIGT, BERGVLIET, BUYTEN.LUST (Sluis), LANDMANS. WELVAREN (Sluiskil) en een recentelijk ontdekte BUITEN.PAAS.GUNST [Plaats] op het Middenhof in de Capellepolder boven Axel. De buitenplaats- prent WATERVLIET (zie Verhave, blz. 71) stamt uit een familie die omstreeks 1880 in het gehucht van die naam, ten oosten van Axel, kwam te wo nen. Vlak over de grens heeft ook een buiten plaats Watervliet gestaan. De prent is lang nadat Jan hem had gemaakt in bezit van de (protes tantse) familie gekomen. Over de voorgeschiede nis is niets bekend en of de lokale naam Water vliet bewust is gebruikt, weten we niet. Een gastvrije familie We hebben uit de overlevering begrepen dat Jan meestal de hofsteden langs ging, in de schuur sliep en meeat uit de pot, samen met cle meiden en de knechts. Onder het volk 'bij de weg' was heel goed bekend, welke boeren gelegenheid ga ven tot 'schuurslapen'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 13