AANPASSING FN EMANCIPATIE 43 Afb. 1: Israëlische synagoge aan cle Herenstraat te Middelburg, oostgevel, gezien vanuit de binnenzijde. Foto: Gemeentear chief Middelburg. lend tegenover de komst van deze Joden van wege de commerciële belangen die daarmee zou den zijn gediend. We lezen in de Pinkas, de ge schiedenis van de joodse gemeenschap in Nederland, dat het gemeentebestuur op deze wijze de handel met de Levant wilde bevorderen'. De kerkeraad van de gereformeerde kerk ergerde zich echter regelmatig aan de Joden die zich na 1650 in Middelburg vestigden en liet ook niet na druk uit te oefenen op het gemeente bestuur. De aard van hun klachten toont opval lende gelijkenis met de houding van sommigen jegens de islam en islamieten in ons land op dit moment. Over synagogediensten, begrafenissen en besnijdenissen maakt men zich grote zorgen, maar diegenen die de kerkeraadsverslagen bestu deerd hebben, noteren vooral de behoefte de grens tussen de beide geloofsgemeenschappen strikt te handhaven. Daarbij speelt de angst voor joodse zendingsdrang een grote rol. Al in 1618 wordt binnen de synode voorgesteld de Staten- Generaal te verzoeken erop toe te zien dat de Jo den hun 'grouwelijcke ongelovichijt' niet uitdra gen onder 'onwetende christenen'. In 1655 vreesde men dat een Engels meisje tot het joden dom zou 'vervallen', in 1655 sprak men er af schuw over uit dat christenen, ja zelfs vrouwen, een besnijdenis bijwoonden. Huwelijken tussen neven en nichten, niet ongebruikelijk binnen de kleine joodse gemeenschap, werden scherp afge keurd. Men vond cle joodse godsdienstoefenin gen regelmatig te luidruchtig (wie hoort hier niet een echo in de klachten over de oproep tot ge bed vanuit de moskee?) en voor de omgang met Joden moest worden gewaarschuwd2. Vreemd Het was vooral de besnijdenis die bij het niet- joodse publiek grote weerstand opriep. Wie zijn zonen laat besnijden volgt niet alleen het religi euze gebod, maar op cle schaal tussen aanpassing en emancipatie is het ook een duidelijke keuze voor zelfbewustzijn. De regels van de eigen ge meenschap gaan dan boven het gevoelen van cle omgeving. Het siert ondertussen het gemeentebe stuur van Middelburg dat het zich niets aantrekt van deze klachten en in 1700 besluit de joodse natie in deze stad 'alle securiteyt ende vryheit als in andere steden en provinciën deeser Veree- nigde Nederlanden' te geven. Deze vrijheid gold binnen cle grenzen van de stad en voor diegenen die, zoals wij nu zouden zeggen, 'een geldige verblijfstitel' hadden. De grens tussen legaal en il legaal wordt niet getrokken door wie buiten staat, maar door wie binnen is. En binnen is bin nen. Het waren dan ook diegenen die wel een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 5