65 BERICHTEN UIT DE HOOFDSTAD De gemeente Middelburg heeft na jaren tobben een nieuw parkeerbeleid en daarover onder de titel 'Middelburg creëert voor iedereen een apart j lekje in haar hart' een vrolijk vouwblad uitge- 1 racht, dat oogt als een speelgoedkrant en leest als een damesblad. Bij het lezen maakt zich een v/arm gevoel van je meester, dat nog toeneemt i ij een tweede pakkende frase: 'Parkeren in het centrum van de stad, Middelburg' (mooie rust daar: dé stad. Middelburg), en aanzwelt tot innige t tvredenheid wanneer je wordt toegeroepen: /anaf 15 april is het nog gezelliger vertoeven in 1 et hart van Middelburg'. De folder gaat echter niet over het hart van liddelburg, maar over de longen. Wie denkt iets t a vernemen over de autovrije Markt of de motie- en daarachter, komt bedrogen uit: het gaat niet ver of om de autovrije Markt, maar over - n om - de extra parkeergelegenheid ('parkeer- ccommodaties', zoals de overijverige ambtenaar iet een foutieve pluralis heeft geschreven) die Iders in het 'hart van Middelburg' wordt gescha- >en. De hele tekst wasemt de angst dat automo- iilisten niet meer in de Zeeuwse hoofdstad ko nen winkelen omdat zij hun heilige koe op meer lan 500 meter van Blokker en Miss Etam moeten tallen. Doel van de maatregel is, zo babbelt de folder, de verkeersdrukte terug te dringen. Dit wordt be reikt door 82 parkeerplaatsen op de Markt op te ïeffen, 'terwijl er in de stad veel meer parkeer plaatsen zijn bijgekomen'. Ik begrijp derhalve dat T meer verkeer naar de binnenstad zal worden gedirigeerd, want er is 'veel meer parkeerruimte'; die is weliswaar - anders dan voorheen - voor ;ort-parkeerders en niet voor lang-parkeerders, maar dat betekent nog méér verkeersdrukte, om- lat het aantal verkeersbewegingen natuurlijk zal oenemen. Wie legt mij uit hoe dat tot minder verkeersdrukte zal leiden? Waar komen die extra parkeerplaatsen of waar worden de reeds bestaande toegankelijker ge naakt? Je zou hopen buiten het historisch blik veld van de stad. Maar neen. Kousteensedijk goed, die is nieuw), Korendijk, Houtkaai, Turf- kaai, Nieuwe Haven, Londensekaai, Rouaanse- kaai, Dam en Damplein. Andermaal ontgaat mij de logica. De Markt behoort niet tot de mooiste plekjes van Middelburg: hij is lelijk van vorm, en op het stadhuis na zijn er geen monumentale panden. Over het stadhuis kan men twisten: ik vind het persoonlijk niet mooi, want het is prot serig en gaat gebukt onder overdaad aan decora tie. Misschien vindt het gemeentebestuur het mooi omdat het er zelf in zit, maar ook daar ga ik niet met het bestuur mee. Echter, veel van de plaatsen die nu autovol worden omdat de Markt autovrij wordt, behoren wèl tot de fraaiere loka- ties in de Zeeuwse hoofdstad, zoals de kaaien en het Damplein, één van de mooiste pleinen van Nederland: bijna symmetrisch, strak, in zijn ge heel omgeven door fraaie gevels (met inbegrip van de gevel van Wilhelmina), die de horeca en de makelaardij slechts hier en daar ontsierd heb ben, en met een prachtige lichtval. Dat kaaien, Dam, Damplein en Abdijgebied al jaren vol blik staan, is veel Middelburgers een doorn in het oog. Over de Markt heb ik nog nooit iemand ge hoord - behalve de gemeente en de commercie. Het stadsbestuur heeft het er moeilijk mee ge had: 'Met opzet is er dan nu een autovrij winkel gebied gecreëerd waarbij rekening is gehouden met het historische karakter van de binnenstad en vooral ook met de economische aantrekkings kracht ervan' (cursief van mij). Met opzet. Dit nu is larie: er is rekening gehouden met het histori sche karakter door meer parkeerruimte te creë ren. De onevenwichtige formulering ('vooral ook') wijst op de feitelijke motieven van het be stuur. Deze exercitie heeft niets te maken met de wens de historische binnenstad te ontzien en al les met het streven zo veel mogelijk winkelpu bliek naar Middelburg te halen en het niet af te schrikken door te weinig parkeerruimte te bie den. Het 'hart van Middelburg' waar de gemeente zo vol van is, wordt alleen maar zwaarder belast - om van de longen maar te zwijgen. Hier wordt het autogebruik niet ontmoedigd, zoals het be stuur vooiwendt door te stellen dat de verkeers drukte zal worden teruggedrongen en zoals het overheidsbeleid in het algemeen nastreeft, maar juist bevorderd door het de auto - PaardeKracht toevertrouwd aan ezels - gemakkelijker te ma ken, alles ten genoegen van de Middelburgse middenstanders, wier visie gemeenlijk niet breder is dan hun pui. Het gaat hierom: 'De Middel burgse ondernemers zien u uiteraard graag ko men! Zij zijn ervan overtuigd dat u nu altijd een plekje kunt vinden in het centrum van de stad'. Hier komt de aap uit de mouw: tot wie richt men zich hier? De voetganger, de fietser? Om de om zet van de Middelburgse ondernemers te waar borgen wordt de mooie binnenstad stampvol auto's gezet, die door het kort-parkerenbeleid af en aan zullen rijden. Dit alles gebeurt onder het mom van terugdringing van de verkeersdrukte! En het lint op de verpakking van deze bedrieg lijke boodschap is het kneuterige, zelfingenomen sentimentalisme van het stadsbestuur: 'Met in gang van 15 april 1995 heeft Middelburg voor iedereen een apart plekje in haar hart gecreëerd'. Ach wat fijn, wat knus, wat lief F.S.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 31