SIGNALEMENTEN 75 Johannes Herman Buma. Frangois Ryckhals 1609-1647. Een schilderende magiër uit Middel burg. De Koperen Tuin. Goes, 1994. 48 bladzij den. geïllustreerd, gedeeltelijk in kleur. Prijs: 24,90. Van 1989 tot 1993 was in het geboortehuis van de schilder Frangois Ryckhals aan de Dam in Mid delburg een museum aan hem gewijd. Het be vatte voorwerpen uit zijn tijd, een uitgebreide do cumentatie, reproducties en één schilderij van zijn hand. Dit museum was niet levensvatbaar en noest na vier jaar worden gesloten. Eigenaar-be- heerder Buma heeft nu echter zijn kennis over de schilder verwerkt in een boekje, de eerste mono grafie die over de kunstenaar verschijnt. Ryckhals is lang een onbekende grootheid in de zeventiende-eeuwse schilderkunst geweest. Dat had hij hoofdzakelijk te danken aan zijn re- rusachtige signatuur, waardoor zijn werk op naam van Frans Hals de jongere werd geplaatst. Nadat Bredius in 1917 de schilder als het ware had herontdekt, kon het oeuvre worden gere construeerd. Op het ogenblik hebben we een goed beeld van de betekenis van de Middel burgse schilder, die maar 38 jaar oud is gewor den. Ryckhals was vooral een veelzijdig kunstenaar. Hij schilderde hoofdzakelijk boereninterieurs, maar ook rustieke stillevens, pronk- en visstille- vens, genrestukken en enkele landschappen, en ook combinaties van deze genres. Veel boerenin- terieurs bevatten uitgebreide stillevens, de visstil- ievens bevatten ook gezichten op de kust of het strand, en het grote schilderij in het Zeeuws Mu seum is een bijbelse voorstelling in een land schap. Een dergelijke veelzijdigheid was zeld zaam in de zeventiende eeuw, die gekenmerkt werd door een verregaande specialisatie. In en kele genres, zoals het boereninterieur en het pronkstilleven, mag hij als een pionier worden beschouwd Bijzonder was ook dat hij zijn hele leven - mis schien afgezien van zijn leertijd - in Middelburg bleef werken. Hoewel de stad in de zeventiende eeuw tot grote bloei kwam, is zij nooit een echt centrum van schilderkunst geworden zoals Am sterdam, Leiden of Utrecht. Veel schilders trokken na enige tijd uit Middelburg weg. Ryckhals bleef; blijkbaar heeft hij toch voldoende emplooi kun nen vinden. Van isolement was trouwens geen sprake. Er waren veel contacten tussen kunste naars en kunstliefhebbers in de verschillende ste den. Ryckhals' tijdgenoot Dirck van Delen, die burgemeester van Arnemuiden was, genoot ook grote bekendheid in Holland. Buma geeft in zijn boekje een uitgebreide do cumentatie over de schilder en zijn werk. Hij heeft alles wat er over de kunstenaar is geschre ven verzameld en citeert uitvoerig het oordeel van diverse deskundigen. Het valt hem in zijn en thousiasme niet euvel te duiden, dat hij daarbij gaarne de in superlatieven gestelde beoordelin gen van experts als Bredius en Bol aanhaalt. Het moet gezegd worden dat Ryckhals wel aandacht verdient. Hij was niet één van de grootsten van de zeventiende eeuw, maar wel een bekwaam en veelzijdig meester en in sommige opzichten een voorloper. Buma probeert ook de typisch Zeeuwse aspecten van het werk te accentueren, maar doet dat niet zo overtuigend. Alleen een ge zicht op Vlissingen op de achtergrond van een visstilleven is als zodanig duidelijk herkenbaar. Een belangrijk onderdeel van het boekje is de door Buma samengestelde oeuvrecatalogus. Deze bevat 99 werken: 19 tekeningen en 80 schilde rijen. Als we bedenken dat de schilder slechts 19 jaar werkzaam is geweest, komt dat op een ge middelde productie van vier schilderijen per jaar. Dat komt goed overeen met de productie van an dere schilders uit de zeventiende eeuw, zodat we mogen aannemen dat een flink deel van Ryck hals' oeuvre nu boven water is. Buma heeft de schaarse literatuur over Zeeuwse schilders met een belangwekkend boekje verrijkt. Het is, zoals we van De Koperen Tuin gewend zijn, goed verzorgd en bevat 36 af beeldingen, waarvan acht in kleur. A.J.B. Edu Braat. Ad Braai, 50 jaar beeldhouwen 1944- 1994. Zierikzee, Braat Voorhuis, 1994. 48 blad zijden, geïllustreerd. Prijs: 19,50. Steven Braat. Ik probeer gewoon iets moois te ma ken. De keramiek, van Tessa Braat. Zierikzee. Braat Voorhuis, 1994. 24 bladzijden, geheel in kleur, geïllustreerd. Prijs: 20, Het echtpaar Braat uit Zierikzee is uit de Zeeuwse kunstenaarswereld nauwelijks meer weg te denken. Al bijna dertig jaar organiseren zij in het Burgerweeshuis en de befaamde tuin hun zomertentoonstellingen van beeldhouwwerk en klein antiek. Maar daarnaast zijn ze ook en vooral kunstenaars 'in their own right'. Ad is beeldhou wer, of, zoals hij zelf zegt, eigenlijk beeldbouwer, want hij werkt uitsluitend in klei, en clan houw je niet, dan bouw je een beeld op. Tessa, voor haar vrienden Trees, is keramist en vooral bekend door haar fraaie en bijzondere glazuren. Over beiden is nu in eigen beheer een boekje uitgege ven, waarbij twee zoons (het is een echt familie bedrijf) voor de tekst en de produktie hebben ge zorgd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 41