VON BRUCKEN HOCK 89 IPS"'-' Afb. 3: Von Brucken Fock als heilsoldaat. jaren bleef wonen, tot zijn dood op 15 augustus 1935". Waardering door tijdgenoten Terwijl muziekcritici regelmatig - en niet ten on rechte - wezen op het gebrek aan structuur in Von Brucken Focks composities, was het publiek doorgaans van zijn werk gecharmeerd. Ook grote namen uit de muziekwereld ten tijde van de componist hadden positieve woorden voor hem over. Als componist van pianowerken verwierf Von Brucken Fock vooral bekendheid met een aantal van zijn Préludes en zijn 5 Moments musicaux Op. 11. Over de laatste werken, ontstaan in de zomer van 1891, toen zijn moeder zwaar ziek lag, schreef hij zelf: Ik componeerde in die tijd mijn 'vijf Moments musicaux', ik denk onder de indruk van haar toestand, waardoor ze een bijzondere gevoe ligheid kregen. Dit werk, opus 11, is dan ook veel gekocht, meer dan de andere van mij. Zijn door Chopin en Liszt beïnvloede stijl, die in een aantal pianowerken duidelijk doorklinkt, was voor niemand minder dan de Noorse componist Edvard Grieg (1843-1907) reden, hem de Hol landse Chopin te noemen. Grieg had Von Bruck en Fock leren kennen via Röntgen. In 1901 schreef de laatste aan Grieg: Ich bin fleifëig mit neuen Klaviersachen be- schiiftigt, die diese Tage hier erschienen sind. Der Componist heiJSt: Von Brucken Fock, und hat sehr viel Talent! Ich möchte so gerne, dafé Du etwas von ihm kennen lerntest und lasse Dir die Hefte schicken. Es ist echte Klaviermu- sik, sehr fein und distinguirt. In een andere brief van Röntgen lezen we: Nach dem Essen spiele ich alle Von Brucken Focks (Praludien für Klavier, Op. 15 und 16), sie gefallen aulSerordentlich, wie hatte ich gewünscht, dalS er dabei gewesen ware! Wir haben so viel über ihn gesprochen unci Grieg versteht ihn so ganz. Dat Grieg werkelijk achting voor Von Brucken Fock had, staat vast. In een brief aan Röntgen schreef hij, Von Brucken Focks 24 Préludes Op. 15 'sehr talentvoll' te vinden. Veel van Von Brucken Focks werken zijn tij dens zijn leven tot klinken gekomen, ook de gro tere. Het oratorium De Wederkomst van Christus maakte bij de uitvoering in 1910 in het concertge bouw grote indruk. Zijn drie symfonieën werden door geen min dere dirigenten dan Willem Mengelberg, Van An- rooy, Dopper en Wouter Hutschenruyter met suc ces uitgevoerd. De orkestliederen zijn uitgevoerd door Jo Vincent en Elise Menagé Challa met het Concertgebouworkest onder Mengelberg. Op 20 december 1934 werd ter ere van zijn 75ste verjaardag zijn Requiem uitgevoerd door de Christelijke Oratorium Vereniging Haarlem met begeleiding van het Utrechts Stedelijk Orkest on der leiding van George Robert, met solistische medewerking van Jo Vincent, Corrie Bijster, An nie Woud, Jac. van Kempen en Max Kloos. Bij die gelegenheid werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Aan het Requiem was hij in 1888 begonnen, maar het werd steeds opnieuw bijgeschaafd. In 1933 was het gereed. De componist zelf kon de uitvoering wegens zijn slechte gezondheid niet bijwonen: zijn einde na derde. Niemand minder dan Johan Wagenaar schreef de componist een dag na de uitvoering, van aan vang aan getroffen te zijn geweest door dit werk, dat volgens hem een bijzonder goede koorklank bezat en boven Von Brucken Focks andere or keststukken uitstak. In mei 1935 werd ter gelegenheid van het veer tigjarig jubileum van Willem Mengelberg als diri gent van het Concertgebouworkest een Neder lands Muziekfeest gehouden, dat een veelzijdig overzicht gaf van de Nederlandse scheppende toonkunst. Op het programma kwamen ook enige werken voor van Von Brucken Fock. Berthe Seroen droeg tijdens het orkestconcert twee van zijn liederen voor - Les Cigales en Le Chasseur Noir en Henriëtte Bosmans vertolkte

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 11