j |V VERZAMELING 115 reerd met marmeren, stenen en loden beelden, azen, potten en banken. 9 Stuks capitaalegezichten van de buitenplaats' De vroegst bekende, gedateerde Walcherse teke ningen van Arends stammen uit 1771, dus één jaar na zijn veronderstelde aankomst in Middel burg. In 1772 ontstonden de eerder genoemde series van Poppenroede Ambacht in opdracht van haar eigenaar, Daniël Radermacher (1722- 1803), die deze buitenplaats zelf had laten ont werpen na aankoop in 1762 van de oorspronke lijk eenvoudige herenhof. Het was voor welgestelden toen niet slechts van belang een elegante buitenplaats te bezitten; het lijkt ook in de mode te zijn geweest deze te laten vereeuwi gen door Jan Arends. Tegen 1772 was het Huis te Oostkapelle met haar inmiddels volgroeide tuin tot één van de be langrijkste buitenplaatsen op Walcheren gewor den. Op 22 juli 1786 zou Prins Willem V de we duwe Van der Poort er zelfs met een bezoek vereren. Arends maakte in 1772 voor het echt paar Van der Poort een serie van negen aquarel len waarop het Huis vier keer, en de tuin zonder het Huis vijf keer voorkomt. Arends maakte driemaal twee tegengestelde gezichten; vanaf de Molenweg in het dorp de ingang inziend (afb. 1) en van vóór het Huis de ingang naar het dorp uitziend (afb. 2); de voorkant van het Huis vanaf de daarvoor gelegen 'groote Dreef (afb. 3) en het uitzicht vanaf de voorkant van het Huis over het 'Plein' en de 'groote Dreef (afb. 4 de achter kant van het Huis gezien van liet erachter gele gen 'groot Terras' (afb. 5) en dit 'groot Terras' ge zien van de achterkant van het Huis (afb. 6). Daarbij komen de gezichten op 'Het nieuw Bas- sein' (afb. 7), 'Het groot Bassein' (afb. 8) en 'De Zineschen Tempel' (afb. 9). De eerste aquarel met daarop de ingang heeft Arends in 1777 ook in prent gebracht. Mogelijk heeft hij in liet per spectief en de tuindecoraties de werkelijkheid iet wat verfraaid, maar zonder twijfel geeft deze serie een bijzonder goed beeld van het huis en de ele gante tuin in 1772. Daarmee is deze serie niet slechts een uitzonderlijk mooi voorbeeld van de Nederlandse aquarelkunst in de achttiende eeuw, maar vooral ook een belangrijk document voor de geschiedenis van de (tuin)architectuur in Ne derland, in het bijzonder op Walcheren. Dat laat ste mede omdat van de formele tuinen van bui tenplaatsen op het eiland vrijwel niets bewaard is gebleven. Dit werd veroorzaakt door de aan het einde van de achttiende eeuw opkomende mode om deze om te vormen tot landschapsparken in Engelse stijl en door de kort daaropvolgende eco nomische recessie, waardoor het overgrote deel van de buitenplaatsen en hun tuinen in verval i *r. Afb. 5: Jan Arends, Het Huis op OOST CAPPELLE van ach teren, te zien van het groot Terras'. raakte. Het Huis te Oostkapelle en zijn tuin zijn om een andere reden niet bewaard gebleven. Het Huis te Oostkapelle verloren, Arends' aquarel len bewaard Na de dood van Johan Gualtherus van der Poort in 1784 en zijn weduwe Johanna Susanna van der Mandere op 20 mei 1793 kwam het huis in bezit van de zoon van hun jong overleden enig kind, Johanna Petronella (1754-1783), die in 1777 ge trouwd was met jonkheer mr. Nicolaas Steen gracht (1754-1840). Daarmee konden deze zoon, Johan Steengracht (1782-1846), en diens nazaten zich voortaan Steengracht van Oostkapelle noe men. Met de inboedel kwamen ook de tekenin gen in zijn bezit. Deze worden beschreven in de 'Catalogus van een Extra fraaie Verzameling Schil derijen, Miniaturen, Tekeningen en Water Verfjes (nu in het Rijksarchief in Zeeland), die werd opgemaakt na de dood van de weduwe Van dei- Poort in 1793- Volgend op twee andere tekenin gen van Arends in deze catalogus staan onder Afb. 6: Jan Arends, 'Het groot Terras op OOST CAPPELLE, te zien achter uit het Huis'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 41