DAVID VAN DE KOP, KUNSTENAAR IN ZEELAND 81 Jacqueline Oorthuys Het Hollandse licht is door de eeuwen heen door Europese kunstenaars geroemd. De weidsheid van het vlakke land, de spiegelingen in het alom aamvezige water en de hoge luchten hebben hier zeker mee te maken. Vooral in Zeeland is dat bijzondere licht te zien. In het begin van deze eeuw trokken daarom vooraanstaande kunstenaars als Piet Mondriaan en Jan Toorop naar WalcherenMaar ook op latere generaties kunstenaars maakte het Zeeuwse licht vaak. een overweldigende indruk.. De in 1937 in Den Haag geboren David van de Kop, een van de belangrijkste naoorlogse beeldhouwers van Nederland, is daarom zelfs naar Zeeland verhuisd. De weg naar Zeeland In 1966 trouwde David van de Kop met Ellen Jansen. Het jaar daarop maakten zij samen een grote reis door Turkije, waar ze, al snorkelend, gefascineerd raakten door de wereld onder water. Terug in Nederland volgden ze daarom allebei een duikerscursus en behaalden hun duikbrevet. Het enige Nederlandse vulstation voor duikpers- lucht bevond zich in die tijd in Dreischor op Schouwen-Duiveland. Het mooie dorp, de sfeer, het platteland en de duikmogelijkheden in de di recte omgeving spraken hen meteen bijzonder aan. Doordat hun beider vaders op Walcheren waren geboren hadden zij al banden met Zee land, en die banden werden nu door Dreischor versterkt. Al snel kochten zij hier een caravan, die diende als een soort weekendhuis en als atelier. In de jaren zeventig verruilden zij deze voor een terrein waarop een huisje en twee oude vlasschu ren stonden. Eén van die schuren werd tot atelier Afb. 1: Atelier Van de Kop. Foto: J. Oorthuys. D. van de Kop, 1995 c/o Beeldrecht, Amster dam. verbouwd, tetwijl de andere bij het woonhuis werd getrokken. Uiteindelijk vestigde het echt paar Van de Kop zich met hun toen twaalfjarige dochter Ira in 1981 definitief in Dreischor. Sinds dien is op het terrein nog een tweede schuur ver rezen, die als 'schoon' atelier in gebruik werd genomen, bedoeld om er te tekenen en te schil deren. In een interview met Ellen de Jonge-de Wilde uit 1990 noemde Van de Kop het licht in Zeeland 'uniek in de wereld'. En hij zei verder: 'Van dat specifieke licht maak ik gebruik bij mijn land schapstekeningen en aquarellen. Die kleuren en vormen verwerk ik in mijn beelden en an dersom'. Maar niet alleen het licht, ook het Zeeuwse landschap sprak Van de Kop meteen al in hoge mate aan. Beide elementen spelen in bijna al zijn werk een belangrijke rol. Eindeloos veel heeft David naar Zeeland gekeken, naar het licht, de luchten, het water, het land - lopend en te paard, fietsend en in de auto, maar ook tijdens

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 3