VOLGORDE van het ONDERWIJS 46 LAGER ONDERWIJS IN ZEELAND Afb. 4: Het leerplan van c!e Middelburgse stadsarmen scholen. IN DE STADS V «DFA-SC II01.FA, TE MIDDELBURG. Klassen. Afdeelingen. Onderwijs en Boeken. AANMERKINGEN. (§)crbc. Derde. Twee de. Ee rste 0(> het Bordop lie letterkostop do twee eerste Lees tafels van I'iti.viBN en iu dcszclfs eerste hoekje de lettert en klanten leeren. Op do Letterkast, dr overige kaarten en vorder in hel eerste boekje van 1'iii.vhk.v leien leerrn. Voortzetting van het lezen keren in Asm.iin» leesboekje der de stukje. Eerste denkbeelden der getallen bijbrengen door middel der Kalen. l)c Leiier/iouljiU hchooren tot li l he ren kennen der letters en dorzelvor samenvoeging tul Lonken en woorden gebruikt, en dc verstandsontwikkeling niet ver zuimd te worden. Het ouderwijs in deze klasse kon in ièn halfjaar alloo- pen du onderwijzers kunnen(met voorkennis van het Lid der Commissie, aan welke, liet hijzonder toezigt van de School is aanbevolen) dc leerlingen van dc derde afdccling naar de tweedeen van de tsveede naar de eerste gi durende dal half jaar doen overgaan. ij ^mccbc. Derde. Tweede. Eerste. Lezen in hel gemakkelijk leesboekje van 1'niNszNRekenen op dc lei volgens liet Hrkcnboekje van Wemel voor jong"» eerste deel en van Anslhns eerste stuk je voor meisjes j Schrij- Lezen in A Nsl.lt.vs leesboek voor de tweede klasse;voort zetting van liet rekenen uls voren grootsclrjven en eerste beginselen der Taalkunde, bij mondeling onderwijs volgens PütxBtm blz. i a. Lezen en rekenen voortzetten als voren; Klein schrijven; Taalkunde volgens l'uixsns tot dc werkwoorden ingesloten. Voorts lezen in Wkstbiis Vadcrlandsche geschiedenis hoekje met onderwijs in de beginselen der Aardrijkskunde van het Koningrijk der Nederlanden, volgensScuKEUUEHs eerste stukje. Op elke af deeling van dc tweede en eerste klasseblijven dc Leerlingen A-v: halfjaar;de overgang gcsi biedt naar de bepaling der Commissiehij het half jarige Examen; ech ter kunnen rijhij uitnemend oppassenfine «Wieling over springen «li daarentegen hij wangedragluiheid of bui tengewone traagheid van begrip, op ccnc afdccling langer dan een huif laar gelaten worden. Voor elk der schrijvers wordt een afzonderlijk schrijfboek gehouden, waarin zij om dc maand, een schrift schrijven; ten einde dc vorderingen bij bet Examen na te gaan. JLrsfc. Derde. Tweede. Eerste Lezen in liet kunstmatig leesboek van Ansliis eerste stukje rekenen volgens het vervol* op Wk'sei.s rekenboek voor jongen» en voor dc mris|es «aar anm.lt.vx tweede stukje; Klein schrijvenTaalkunde naar ('eiker* met het maken van verbuigingen cn vervoegingen Aarilri/kdande ol< vo ren;Vadcrlandsclie geschiedenis naar Anslhns schels dier wetenschap. Lezen pis voren; Rekenen, door do jongens als voren en door dc meisjes naar Anslhns derde stukjeSchrijven en Taalkunde voortzetten ini-l hel taalkundig ontleden tan vol zinnen en hel verbeteren van foutive opstellen Aardrijks- kimde naar Scmkkiuibilx allereerst Aardrijkskundig school boekje;Eaderlamlsche geschiedenis voortzetten als voren. J-ezcn iu het kunstmatig leesboekje van Anslhns tweede stukje;Voortgaan met schrijven leeren;Aardrijks- Ge schied- cn Taalkunde voortzetten, met bijvoeging van het leeren maken van eigene opstellenbrievenrekeningen enz.; Rekenen volgens VVrsshls rckeidioek voor jongens tweede deel cn Anslhns vierde stukje voor meisjes. Aldus provisioneel gearresteerd hij dc C ItlsDDEZDvnc den tt February eS»S. Op ile school in bet l-'abricklmis wordt op deze klasse geen onderwijs gegevenmaar de Leerlingen derzelee schooldie in dc derde en tweede klasse zich behoorlijk hebben gedra gen worden voor dc eerste klasseovcrgcbmgl naar de school in de Laiigendelft. Ook zullen de Leerlingen van ccwtgemchlc school, welke in de derde en tweede klasse prijzen verdiend hebben, onder de hun toegekende bevorderingtevens worden verplaatst naar de school in dc Langendelften xidks zonder betaling van dc liepanldc bijdrage voor de scJioolhelioeftcn. In de Zangkunde en hel Zingen wordt aan du Leerlingen der eerste klasse onderrigt gegeven buiten divgcwoiu^school- tijd. Dc ouderwijzer kan daarbij toelaten zoodanige Lccrlin- lingc-n der tweede klassedie naar zijn oordeeldeze onder scheiding zullen verdiend hebben. mvrdssie van Toezigt over het Onderst js in de Armcn-Schalen. Mij bekend, en gehuchten bevonden. Uitgangspunt van deze regeling was de mening dat kinderen van de ge goede families - men nam aan dat die niet op het platteland woonden - beter onderwijs nodig had den dan het kroost van de onaanzienlijke landar beiders. Aan de door God ingestelde standen werd niet getwijfeld, laat staan getornd. Het feit dat er ook onderwijzers voor de klas stonden die geen enkele rang bezaten, had zijn oorsprong in de beginperiode van de onderwijswetgeving. Toen de eerste wetten van kracht werden, moch ten alle op dat tijdstip werkende onderwijzers aanblijven. Hoewel min of meer van hen werd verwacht dat ze zouden gaan studeren, deden vooral vele ouderen dat niet. Het percentage 'on kundige' Zeeuwse onderwijzers daalde snel: van 21,2% in 1830 tot 1,3% in 1855. Kwekelingen en ondermeesters Alle schoolmeesters hadden hun vak in de prak tijk geleerd. Onderwijzers lieten zich vaak assiste ren door oudere leerlingen, die na het verstrijken van hun dertiende jaar op school bleven om zich - voorlopig als krullenjongen - in het vak te be kwamen. Wanneer ze examen voor de vierde rang hadden gedaan, konden ze opteren voor het baantje van ondermeester. In artikel 4 van de Schoolorde wordt een maxi mum aantal van zeventig leerlingen per onderwij zer genoemd: 'Waar het getal der Scholieren meer dan zeventig bedraagt, zal men, zooveel moge lijk, bedacht zijn, om eenen Ondermeester of tweeden Meester aan te nemen'. Omdat de on derwijzer een ondermeester zelf moest betalen en

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 12