56 HERSTELPLAN VOOR I)F SCHELD &|£j§£^ Afb. 2: Hedwige- en Selenapolder, 1993. Foto: Rijkswaterstaat, Directie Zeeland. Op weg naar een herstelplan Besluiten inzake het beheer van watersystemen blijken vaak gevolgen voor eeuwen te hebben. Ze worden echter genomen door politici die den ken en functioneren in periodes van vier jaar. Het hiermee samenhangende korte-termijndenken van politici mag zich verheugen in een grote maatschappelijke belangstelling. De besluitvor ming over een expliciete strategie, de keuze tus sen alternatieve strategieën en de gevolgen daar van krijgen op politiek niveau echter nauwelijks aandacht. Toch blijkt de in werkelijkheid ge volgde strategie op termijn vérgaande consequen ties te kunnen hebben. Hierbij valt bij voorbeeld te denken aan de hydrologische problemen in het stroomgebied van de Rijn en het aan banden leggen van het Seine-estuarium. Ook voor het Nederlandse Deltagebied bleken de ten behoeve van de veiligheid genomen maatregelen een enorme invloed op het ecologisch functioneren van de nieuw gevormde watersystemen te heb ben. In het Schelde-estuarium moeten we ervoor waken dezelfde fouten te maken. Dat is mogelijk - als we de korte-termijnpolitiek doorbreken. Ge stuurde ontwikkelingen zijn wel degelijk mogelijk als we rekening houden met de mogelijkheden die het ecosysteem ons biedt. We spreken dan van geleide ecosysteemontwikkeling, naar analo gie van het begrip geleide economie. Het water systeem bepaalt daarbij de randvoorwaarden voor de ontwikkeling, waarbij we ruimte geven aan natuurlijke processen, met andere woorden: ruimte voor het natuurtalent. In een intensief door de mens gebruikt water systeem als het Schelde-estuarium moeten de wensen van de mensen worden afgestemd op de mogelijkheden en beperkingen van de natuurlijke systemen - en niet andersom. Om recht te doen aan de hoofddoelstelling uit het Beleidsplan Wes- terschelde, waarin wordt aangegeven dat scheep vaart en natuur hand in hand moeten kunnen gaan en waarbij ook nog andere functies kunnen worden vervuld, is een integrale afweging van belangen noodzakelijk. De inzet van Rijkswater staat is dan ook, om samen met bestuurders en belangengroepen, in open overleg, te komen tot een verstandig, duurzaam beheer van het estu arium dat over de bestuurlijke grenzen heengaat. Ik zou dan ook willen pleiten voor de oprichting van een bekken-comité voor het Schelde-estu arium, een forum van bestuurders en belangen groepen uit Nederland en Vlaanderen. Dit forum

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 22