62 DE SLUIS BIJ DF. STADSSCHUUR Alls. 1: Kaart van Jacob van Deventer met een sluis in de bocht van het kanaal. Rijksarchief in Zeeland, Historisch-topogra- fische Atlas Zelandia Illustrata 1 294. met een pijltje aangegeven. De toegang tot Mid delburg uit zee is nu zowel langs Veere (door het Sloe) als langs Rammekens (via de Welsinghe) gewaarborgd. We moeten nu eerst even de plattegrond van de ommuurde stad bekijken. Wat opvalt, is dat het molenwater buiten de stadsmuur ligt maar wel een open verbinding met de grachten heeft die langs de stadsmuren zijn gegraven. Ter hoogte van de Schuitvlotstraat wordt de stads muur over de haven onderbroken door de Zuid en de Noorddampoort, die door een brug met el kaar zijn verbonden. We lopen eerst even om de stad en haar muren heen. Door de Pijpstraat ko men we in de Molstraat. Op de kruising van deze straten werd recentelijk nog een stuk van de stadsmuur aangetroffen. We komen achter langs de Koepoortstraat (waar de Koepoort stond, maar de Koepoortstraat was er nog niet!) op de Zuid singel. Het Molenwater is via de Spuistraat met de Dam, tevens stadshaven, verbonden. In de Spuistraat is een watermolen gebouwd. Met het spui werd ook het molenwater van water voor zien. Het spuikanaal ligt binnen de stadsmuur. Langs de huidige Zuidsingel en de Penning- hoeksingel komen we op de Molenberg, waar één van de stadswindmolens stond. Tussen de Penninghoeksingel en de Molenberg lag toen een dam. de Seisdam (nu de Seisbinnenbrug). Deze dam is op 20 maart 1700 door een heul of brug vervangen, waardoor de beide watersystemen tot één systeem werden. Althans, zo staat het in het Register ten Rade van de stad Middelburg onder de benaming Bolwerken, Binnen- en Buitencin- gels. Het molenwater vormde met de Heren gracht het ene systeem, de grachten tot aan de Stadsschuur vormden het andere systeem. Beide spuien dienden niet om een teveel aan opper vlaktewater af te voeren, maar om bij lage water stand water met grote kracht door de haven te spoelen zodat het neergeslagen slib werd afge voerd. Deze waterkracht werd ook voor de beide watermolens gebruikt. In 1736 werden de bruggen bij de Langeviele en de Seisdam verwijderd en door wip- en op haalbruggen vervangen. Langs de Molenberg ko men we via de Beenhouwerssingel bij de Vlis- singse brug, waar de stadsmuur verder gaat langs de achterzijde van het Tuchthuis tot de - toen nog niet aanwezige - Kinderdijk. Ter hoogte van de tegenwoordige Bellinkbrug liep de stadsmuur aan op de Zuiddampoort, en daarmee zijn we de ommuurde stad rond. De kaaien - Middelburg heeft kaaien - werden omstreeks 1540 met toestemming van Karei V ge graven in een deels bestaande waterloop, die ook deel uitmaakte van de Arne. Zo ontstonden Rouaansekaai, Bierkaai, Londensekaai, Houtkaai, Turfkaai en - een wat verwarrende benaming - de Nieuwe Haven. Met Nieuwe Haven wordt de aan de Stadsschuur grenzende haven bedoeld. De uitbreiding van de nieuwe haven langs de kaaien werd in 1539 ontworpen. Deze uitbreiding moet in 1541 opgeleverd zijn, want toen be steedde de stadsregering 5,18 pond aan een fees telijke maaltijd in de toen befaamde herberg De Zoutkeet. 'N'W^ Ml'ür .Vji.Arttmw

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 32