90 OCRS EN OAKES schriftelijk bewijs ontvangen te hebben van 200 huur per maand, ondertekend door Lohmann. dat echter zoekgeraakt is. Omdat hij die 200 ook het wassen van 40 beddelakens inbegrepen was, wat niet gebeurd is, is het misschien beter om de huur op 150 per maand te houden. Alma heeft dan toch recht op 7.800. Zo gaat het gekrakeel in 1945 nog even door zonder dat we te weten komen hoe de vork precies in de steel zit. Uit de map in het gemeentearchief van Veere blijkt vervolgens dat Alma Oakes in juni 1946 weer naar Nederland hoopt te komen; Kalf schrijft haar tenminste 25 januari dat hij zal pro beren vóór die tijd haar eigendommen, waar Eric Smit hem over geschreven heeft, terug te krijgen. Veere geeft nog niet op! De burgemeester vraagt in februari aan Kalf of hij Alma om een volmacht wil vragen, dan zorgt de gemeente Veere dat haar inventaris uit Breda wordt opgehaald. Men is zelfs zo voorbarig om al vóór die volmacht komt alles wat nog aanwezig is terug te laten brengen. Hierna moet de toegang tot De Struys verzegeld worden in opdracht van Kalf, omdat zijn dienst de rekening aan de firma Boomaars heeft voorge schoten. Op 17 juni is de zaak pas in orde en mag de verzegeling verbroken worden. Strijd tussen de gemeente Veere en Eric Smit? Alles bij elkaar lijkt het op een soort competentie strijd tussen de heer Eric Smit en de gemeente Veere. En hoewel Veere niet erg te spreken was over Smit, blijkt uit de brieven van Alma dat zij het volste vertrouwen in hem had. De vriend schap is ook blijven bestaan: toen Alma op hoge leeftijd niet meer naar Veere kwam, hebben Eric en Bep Smit haar nog opgezocht in haar laatste woonplaats, het stadje Rye aan de zuidkust van Engeland-". Na de Tweede Wereldoorlog Alma Oakes schonk 8 januari 1947 haar huis aan de Staat der Nederlanden, onder voorwaarde dat deze het pand zou onderhouden en als museum exploiteren. Op 10 juni 1950 werd De Struys sa men met het buurhuis Het Lammetje officieel ge opend als het museum De Schotse Huizen2". Ook na de oorlog bleef Alma Veere regelmatig bezoeken. Zij kon de zolderverdieping van haar oude huis tot haar dood kosteloos gebruiken. Alma bleef zich zeer betrokken voelen bij het wel en wee van 'haar' museum; zeker de eerste jaren vertoefde ze dikwijls lang in Veere. Jimmie van Loon, weduwe van de eerder genoemde schrijver Hendrik Willem van Loon, schreef 12 juni 1949 aan Eric Smit dat hij haar zeer vermaakt heeft met zijn brief waarin onder andere stond: 'Alma raises chickens and strawberries to bottle and sell'27. De kuikens in de jampotjes voor de verkoop zullen inderdaad de lachlust hebben opgewekt! Maar kuikens opfokken doe je niet in enkele weken dus waarschijnlijk was ze de hele zomer in Veere. Alma was toch vindingrijk als het om de finan ciën draaide. In De Schotse Huizen is een map met foto's van verschillende personen bewaard2 waaronder een bijzonder portret van Lucy van Dam van Isselt. die een japon draagt met een vrij opvallend dessin. In een lade liggen keurig be waarde schoorsteen valletjes, kennelijk gemaakt van restjes, want er zitten veel naadjes in: die val letjes zijn gemaakt van dezelfde stof als de japon van Lucy2" zuinigheid met vlijt. Alma had een zeer grote belangstelling voor klederdrachten. In 1932 verscheen het boek Na tional Costumes of Holland waarvoor zij de tekst leverde en in 1970 kwam er een veel be kender boek van haar hand: Rural Costume. Its origin and development in Western Europe and the British Isles'". Ze probeert in dit werk het be gin van de plattelandskleding te traceren en de ontwikkeling daarvan, voornamelijk tot 1830. In haar voorwoord vertelt Alma dat de kleding van vroeger dikwijls sterk beïnvloed werd door 'sumptuary laws' (wetten op weeldegebruik) en dat bij voorbeeld in Nederland extravagantie dooi de kerk werd afgekeurd. Ze geeft voor ons land een voorbeeld van een wet uit 1809, ingesteld Afb. 10: Lucy van Dam van Isselt. Museum De Schotse Huizen, Veere.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 12