88 KEES DE HOND Afb. 3: Kees de Hond, detail uit 'De grote belofte'. washandje. Kees de Hond geeft hier niet alleen een beeld van kwetsbaarheid. Hij verbeeldt ook de door Freud belichte castratie-angst. De drie hoek die de gestalte van de non omvat, het zwarte habijt tegen de achtergrond van de gele tegels, ze versterken de agressie die de jongen er vaart. Is het geel-zwartcontrast niet een verwij zing naar stekende insecten als wespen en bijen? Het wit van de badkuip een verwijzing naar on schuld? En legt het werk door het in water lig gende lijfje niet een relatie met de kwetsbaarheid van de vrucht in de moederschoot? Het beeld stoelt op een scherpe waarneming. Stilering in tensiveert echter de realiteit en brengt de indivi duele ervaring op een universeel niveau. Het werk van Kees de Hond is open en con fronterend. Hij schildert bijvoorbeeld een kindje in een couveuse. De drie doktoren eromheen ogen koel en klinisch. Gaat het om de intenties van de medici? Die hebben waarschijnlijk niets dan goede bedoelingen. Het contrast stelt eerder leven tegenover technologie, kwetsbaarheid te genover de schijn van macht. Door de verbeel ding van zijn thema's snijdt Kees de Hond zijn publiek vaak diep in de ziel. Dat kan ongevraagd raken aan je eigen kwetsbaarheid. Toch heeft een kunstenaar denk ik daartoe wel het recht. Als hij integer is tenminste en niet uit op goedkoop succes. Dat geldt voor Kees de Hond; hij heeft zelf alles meegemaakt wat in zijn werk naar voren komt of het tenminste indirect ervaren. Door het zorgvuldig verbeelden van her inneringen en gevoelens maakt hij die bespreek baar. Voor sommigen betekent dat een eerste kennismaking met een onbekend aspect van het leven. Voor anderen kan er sprake zijn van her kenning: zij zijn dus niet de enigen met angsten en pijn. En hoewel de beelden op je netvlies in branden, heb je als toeschouwer vanzelfsprekend de vrijheid je af te wenden (zie voorplaat en af beelding 2). Vrijblijvend genieten is bij het werk van Kees de Hond niet aan de orde. Ook in de beelden die hij na de ziekenhuisreeks schilderde zit een angel die vaak net zo scherp is als de naald waarmee de artsen zijn oog doorpriemden. Het in zijn jeugd opgedane wantrouwen scherpte zijn blik op de samenleving. Tijdens mijn ontmoeting met Kees de Hond bleek hij een aimabel mens. Mis schien juist dankzij zijn vermogen om te verbeel den wat hem raakt, heeft hij niets van een teleur gestelde wereldverbeteraar. Een voorbeeld van zijn kritische blik is het schilderij 'De grote belofte' (afbeelding 3).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 12