KEKS DE HOND Daarop is de hoogwaardigheidsbekleder te her kennen die de katholieke kerk bestuurt. Hij heeft een zonnebril op. Daarachter schuilen samenge knepen ogen en in de bril zie je de weerspiege ling van een keurig geordend landschap. Een subtiele steek naar de daadwerkelijke opbrengst van het sociale gelaat van de kerk die door de paus wordt vertegenwoordigd. Alsof Kees de Hond zeggen wil: 'Meneer, hoe zit het met de aanschaf van die luxe Mercedes? Rijdt bondskan selier Kohl niet in een exemplaar dat drie maatjes kleiner is? Het schilderij 'Overwinteren' belicht de achter kant van een schijnbaar triviale situatie. Een ou dere vrouw zit met een deken over haar benen op een balkon van een zonbeschenen flat. Zij is door een hekwerk van ons gescheiden. 'Jij mag naar Benidorm, lekker overwinteren' (afbeelding 4). In beide gevallen raakt Kees de Hond aan ver schijnselen als macht en onmacht, zonder zijn be wogenheid te formuleren in een eenduidig pam flet. Je wordt uitgenodigd om stil te staan bij de vanzelfsprekendheid van de werkelijkheid waar mee je bent omringd. Confrontatie leidt tot dis cussie. Afb. 4: Kees de Hond, 'Overwinteren'. Vrijheid Kees de Hond is zowel een observator die in voelt, als een dromer die zaken concreet maakt. Afb. 5: Kees de Hond, 'Demonendroom'. Dat komt bijna letterlijk tot uiting in het schilderij 'Demonendroom' (afbeelding 5). Op de voor grond van een nachtelijk landschap ligt iemand in een slaapzak. Achter de liggende figuur strekt

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 13