90 KEES DE HOND Alb. 6: Kees de Hond, '5 mei-feest'. zich een meer uit. De compositie benadrukt de eenzaamheid van de slaper en heeft tevens iets onheilspellends. Bijzonder is de vorm van de slaapzak. Hij lijkt op een schildpad. Dat beeldrijm legt twee aspecten van de voorstelling bloot. Het verlangen naar bescherming, het in je schulp kruipen om, in dit geval, te ontkomen aan de mogelijke nachtmerries. En tegelijk het niet kun nen weerstaan de werkelijkheid aan te kijken: het hoofd van de slaper komt voorzichtig onder het schild vandaan. Hoe dan ook: jezelf kun je nooit ontvluchten. In de loop van de tijd speelt er een steeds gro ter optimisme door in het werk van Kees de Hond. Kenmerkend daarvoor is het schilderij '5 mei-feest' (afbeelding 6). Een gezicht op de sky line van Rotterdam, de lucht bezaaid met lucht ballonnen met motieven in schitterende kleuren Alsof de stad zich losmaakt van haar beslomme ringen en naar de vrijheid zweeft. Saillant detail is de verscheidenheid van de motieven op de bal lonnen. Je zou ze kunnen interpreteren als sym bool voor harmonieus samenleven van uiteenlo pende culturen. In vrijheid. Die vrijheid bereiken door zich te ontworstelen aan zijn lot en mensen te laten delen in zijn visie, is de opdracht die Kees de Hond zich in zijn werk stelt. Hij is bewonderenswaardig op weg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 14