114 GENOOTSCHAPSVERZAMELINGEN Afb. 2: Detail van de gravure 'Bruyt' met een schaal met suikerwerk, voorstellende Adam en Eva bij de boom der kennis. Uit: Jacob Cats, HouwelickMiddelburg 1625. lagen vogels, vissen en andere dieren, gewond, gedood of naar adem happend met de blik ge richt op een maagd die bovenop de rots stond en met uitgestrekte armen de dieren redding bood. Zonder twijfel een allegorie op koningin Eliza beth i van Engeland, die de in nood verkerende burgers van de Noordelijke Nederlanden in hun strijd tegen de Spanjaarden kwam helpen. Derge lijke decoratieve stukken werden gemaakt van gomdraganpas of dragant, een mengsel van poe dersuiker en het sap van de boksdoorn. De zo verkregen smakeloze massa liet zich gemakkelijk vormen (zowel in mallen als met de hand) en werd na enige tijd keihard, waarna het suiker werk beschilderd of verguld kon worden. Voor consumptie was het uiteraard niet meer geschikt. In de decennia daarop werden bij ontvangsten van vorsten en andere hoogwaardigheidsbekle ders door de Staten van Zeeland, de Admiraliteit en de verschillende magistraten bij feestelijke maaltijden steeds weer decoraties van suiker op tafel getoond". Ook bij lokale aangelegenheden drong dit gebruik door en leverden de suikerbak kers voor tientallen ponden 'bancket'. Het werd in Holland en Zeeland tevens gebruikelijk de in stallatie van nieuwe leden in een bestuurlijk col lege met een rijk aangekleed diner te vieren. Bij de jaarlijkse kiesmaaltijden in Middelburg liepen de kosten nog wel eens flink op. Naast posten voor vaatwerk, wijn, wild en pasteien spande de rekening van suikerbakker Lenaert Verboom over 1630 de kroon9. Hij leverde de stad Middelburg dat jaar voor hondert vijf en veertig ponden 'bancket', voornamelijk bestemd voor de 'kies- maaltijd van de weth'. Een ongehoord hoog be drag vergeleken met de vijf pond die de speel man voor zijn muzikale bijdrage aan deze avond ontving! Het suikerwerk bestond in deze jaren nog uit losse sculpturen die op schotels her en der op de tafels werden geplaatst- pas tegen het begin van de achttiende eeuw, toen suikeren tafeldecoraties een niet meer weg te denken verschijnsel waren geworden en ook op de tafels van de rijke burge rij gemeengoed waren, ontstond een samenhan gend geheel dat het midden van het tafelblad bijna geheel in beslag nam. Op plateaus van spiegelglas werden nu zinnebeeldige figuren ge plaatst, altijd in een symmetrische opstelling en vaak omgeven door een tuin met fraai opge maakte parterres. Het belangrijkste, vaak ook grootste element stond daarbij in het midden recht voor of direct naast de plaats van de be langrijkste gast. Aanvankelijk was dit meestal een opengewerkt prieel met daarin op de gelegen heid betrekking hebbende figuren; tegen het einde van de achttiende eeuw had de klassieke tempel hier een vaste plaats veroverd. Naast sui ker werden in de loop der tijd steeds meer ele menten van glas, porselein, blik en stof in de de coratie opgenomen, en zelfs bedriegertjes (plotseling spuitende fonteinen), kanonnetjes waaruit vuurwerk werd afgeschoten en illumina ties vonden op de tafels een plaats. De suiker bakkers die dit alles maakten, werkten zeker bij belangrijke gelegenheden nauw met hun op drachtgevers samen. Natuurlijk hadden zij allerlei onderdelen op voorraad, maar van tijd tot tijd werd meer van hun kunnen gevraagd en werden ingewikkelde tafelstukken in onderling overleg en met behulp van iconografische naslagwerken ontworpen. Twee Zeeuwse feestmalen voor de stadhouder Uniek was de decoratie die op 5 juni 1751 bij de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 42