KEFS DE HOM) 87 Afb. 2: Kees de Hond. 'Medicijnman'. Stilering De vervreemding in het werk van Kees de Hond heeft voor sommigen wellicht een zweem van surrealisme. Maar ook daar past deze kunstenaar niet. Hij gebruikt de droom als bron van herinne ringen, zonder dat het fantastische de overhand krijgt. Een hyperrealist is Kees de Hond naar mijn idee zeker niet. Kunstenaars uit die school hiel den zich met name bezig met het waarnemen, de relatie tussen schilder- en tekenkunst en fotogra fie. Wat benadert de blik op de werkelijkheid be ter: een foto of een schilderij? Zo ontstonden per fect uitgevoerde schilderijen van spiegelende etalageruiten waarin auto's en voorbijgangers re flecteerden, evenals de gebouwen van de over kant. Kees de Hond echter paart zijn vormgeving aan emotie. Hij schildert natuurgetrouw en toch licht geabstraheerd. Opdat het beeld wint aan in tensiteit. Verhoudingen correct weergeven is voor hem geen probleem. Door het veranderen ervan, het groter maken van een hand of een tafel met me dische instrumenten, trilt er een emotionele laag in het werk. Die van dreiging en kwetsbaarheid. Ook de composities staan in het teken van inten siteit. Hij gebruikt klassieke compositieschema's als de driehoek, het vierkant en de cirkel. Ze ver sterken de beeldende kracht van zijn schilderijen en tekeningen. Ze geven richting aan de noodza kelijke ordening en sturen de blik van de be schouwer naar de kern van de voorstelling. Het kleurgebruik van Kees de Hond gaat eveneens verder dan een beschrijving en is vaak symbo lisch. De uitgekiende beelden zijn verwant met film- stills. Niet voor niets bewondert Kees de Hond regisseurs als Bergman en Fellini. Maar als schil der concentreert hij zich op één beeld. Dat prik kelt je om zelf de eraan voorafgaande en erop volgende momenten te verzinnen. De schilder kunst van Kees de Hond doet een beroep op je eigen fantasie. Dat gebeurt zo intens dat je er naar blijft kijken. Een andere belangstelling van deze kunstenaar is de dans: beweging in de ruimte. Dat werkt door in de composities die ondanks hun sober heid een muzikaal ritme in zich hebben. Zo wor den de sobere voorstellingen vervuld van een spanning die kunst en leven bij elkaar brengt. Kees de Hond heeft geen woeste verfstreken no dig om zijn innerlijke bewogenheid zichtbaar te maken. Confrontatie In het schilderij 'Desinfecteren' uit 1987 komt dat alles overtuigend samen (afbeelding 1Je kijkt door het oog van een jongetje dat in bad ligt. Naakt, zijn piemeltje net boven het wateropper vlak, voelt hij zich de prooi van de pronte non. Zij torent boven de badkuip uit als een buiten aards wezen, in haar handen groene zeep en een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 5