GENOOTSCHAPSVERZAMELINGEN EEN FEESTMAAL IN AXEL OP 28 JULI 1785 112 C.E. Zonnevylle-Heyning In elke verzameling bevinden zich objecten die op het eerste gezicht volstrekt oninteressant lijken. Ook in de Zelandia Illustrata treft men dergelijke stukken aan. In dit geval betreft bet een weergave van de opstelling van de schotels en schalen bij een tweetal diners in Axel uit het laatste kwart van de acht tiende eeuw'Toch blijken deze onooglijke schetsen bij nadere beschouwing wel degelijk, van cultuurhis torische waarde en geven zij ons enig inzicht in de mate waarin landelijke trends zelfs tot in de kleinste provincieplaatsen doordrongen Toen stadhouder Willem v in 1785 een inspectie tocht door Staats-Vlaanderen maakte, liet hij al vroeg weten van plan te zijn op 28 juli de stad Axel aan te doen om daar de maaltijd te gebrui kend De magistraat was uiteraard zeer vereerd en stelde spoorslags een commissie van ontvangst in die één en ander naar behoren diende te regelen. De leden van deze commissie, burgemeester Jo- sias Paulus, schepen Pieter de Jonge en griffier Jacob Elias Schovel, hadden hieraan handen vol werk. Vooral de maaltijd kostte hen hoofdbre kens. Tafellinnen en zilver kon men van de lo kale notabelen wel lenen, glaswerk kon gehuurd worden en kok Van den Busse in Middelburg kon alles wat niet ter plaatse voorradig was wel leveren, maar het vinden van een geschikte tafel decoratie had meer voeten in de aarde. Het was in deze periode namelijk gebruikelijk bij belang rijke maaltijden tijdens de laatste gang van een diner midden op tafel een opstelling van suiker of porselein (of een combinatie van die twee) te maken die betrekking had op de aanleiding tot het feestmaal en de aanwezige gasten. In dit ge val zou een allegorische voorstelling op de ban den tussen Axel en de prins van Oranje passend zijn. Iets dergelijks was in Axel niet voorhanden, maar kon natuurlijk wel in Middelburg besteld worden. Uit de bij de tekeningen gevoegde me morie van onkosten blijkt dat men dit ook deed. De Middelburgse suikerbakker De Feyter leverde voor S 9-13 - een passend dessert, terwijl schip per Versluys 0.1.4 voor het vervoer declareerde. De drie schetsen van de tafelopstellingen laten zien dat men bij de eerste gang twee grote pla teaus met Saksisch porselein op tafel zette, bij de tweede opstelling middenstukken van glas en kristal geflankeerd door opgezette dieren (een pauw, een pelikaan, een zwaan en een zwijns hoofd) presenteerde en bij de derde en laatste gang het suikerwerk van bakker De Feyter ten toonstelde. Op de hoofdtafel was een 'groot de- sertstuk toepasselijk op de tijts omstandigheden, van suyker etc.', geflankeerd door twee kleinere dessertstukken, geplaatst. Op het dwarsstuk ston den twee tempelstukken. Helaas is geen nadere beschrijving van de dessertstukken en de tempels bewaard gebleven, maar men zal zeker getracht hebben de stadhouder alle eer te bewijzen en zijn deugden, alsmede de trouw van de burgers Axel, in het suikerwerk naar voren hebben laten komen. Om een idee te krijgen hoe dergelijke stukken er in de regel uitzagen, is het nodig na der in te gaan op de geschiedenis van de tafelde coraties in de Noordelijke Nederlanden en Zee land in het bijzonder3. Suikersculpturen op tafel Vanaf de late Middeleeuwen was het in heel West-Europa gebruikelijk bij belangrijke festivitei ten de tafels niet alleen met kostbaar vaatwerk te versieren, maar ook voorstellingen die betrekking hadden op de gelegenheid op en rond de tafel op te stellen. Enorme bergen van groente en fruit in de vorm van kastelen en schepen, pasteien met zingende jongedames, vergulde kooien met kwinkelerende vogels, beelden van naakte vrou wen uit wier borsten wijn spoot, dit alles en nog veel meer kon men tijdens de banketten van de Europese vorsten aanschouwen. Vooral aan het Bourgondische hof maakte men van dergelijke decoraties enorm veel werk. In Italië kwam in de loop van de veertiende eeuw het idee naar voren tafeldecoraties van suiker te vervaardigen. Zowel de kostbaarheid van het materiaal (suiker werd pas na de kruistochten in grote hoeveelheden in West-Europa geïmporteerd) als de kunstige be werking ervan oogstten alom lof. De bemoeienis sen van belangrijke beeldhouwers als Giambo- logna en Bernini brachten de suikersculptuur in Italië tot ongekende hoogte. Talloze beschrijvin gen en enkele afbeeldingen van bijbelse figuren, goden, dieren, kastelen, maar ook van hele ste-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 40