II IT BARRIÈRETRAKTAAT 105 3- Voor Engeland was het, in verband met de kwetsbaarder oostkust, belangrijk dat de havens aan de Noordzee in handen zouden zijn van be- vriende en niet al te sterke naties. 4, Zelfs honderd jaar later dacht generaal Wei- li igton hier nog zo over. P.W. Stuij, 'De Welling- tc -nbarrière'. Periodiek van de Heemkundige Ver eniging Terneuzen (december 2000) 1-8. 5 Zie over deze materie onder meer: Atlas van de historische vestingwerken in Nederland. Lim burg. Stichting Menno van Coehoorn (1998) 19; I<lem, Noord-Brabant (1996) 23; Zeeuws Archief, Archief Staten van Zeeland, inv.nr. 130. 6 De uitbreiding van Staats-Vlaanderen was r< eds een onderdeel van het barrièreplan in de c >ncepten van 1709 en 1713. 7. Algemeen Rijksarchief Den Haag, Archief Sta- ten-Generaal, inv.nr. 8676, bijlage 17. De belang rijkste waterlopen van west naar oost: Vaart van Lissewege, Lieve, Eeklo's Leiken, Burggraven- stroom, Molenvaardeke, Sasse Vaart, Moervaart, Kanaal van Hulst, Grote Watergang van Kield- recht. 8. Idem, bijlage 14. 9. Idem, bijlage 118. 10. Idem, bijlage 8. 11. Idem, bijlage 8. 12. Idem, bijlagen 47 en 48. 13- Idem, inv.nr. 8675, p. 286. 14. Idem, inv.nr. 8677, bijlage 272. 15. Zeeuws Archief, Archief Staten van Zeeland, inv.nr. 2215. 16. Idem, inv.nr. 130.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 31