als Hoorn, Enkhuizen, Kampen en Veere. Ook zij maakten gretig gebruik van de nieuwe vervoers middelen. Het mooiste voorbeeld daarvan levert de Engelse etser Sir Frank Short met zijn ets Twenty minutes latei', waarop hij als passagier van de Waterlandse tram laat zien hoe de machinist de stoomketel op maximale druk zet om twintig minuten vertraging in te lopen. Kunstenaarskolonies in Zeeland Zoals hierboven vermeld, is Domburg de enige Zeeuwse kunstenaarskolonie waaraan op de tentoonstelling in Laren aandacht is besteed. Inderdaad is Domburg internationaal wel het bekendst geworden, vooral omdat Piet Mondriaan hier een belangrijke fase in zijn ontwikkeling tot de abstracte kunst doormaakte. We zullen hier echter ook aandacht besteden aan de twee andere Zeeuwse kunstenaarsplaatsen. In 1887 besloot de beroemde kuurarts dr. Mezger zich 's zomers in Domburg te vestigen, en sindsdien groeide het plaatsje snel uit tot een mondain kuuroord, waar de hoge Europese adel gaarne vertoefde. Toorop en de andere kunstenaars, die al spoedig in zijn kielzog volgden, kwamen dus niet in een boerendorpje terecht. Het was juist de aanwezigheid van de rijke clientèle die een verblijf in Domburg voor de kunstenaars aantrekkelijk maakte. De schilder achtige bevolking en de fraaie omgeving waren bijkomende voordelen. Domburg werd dan ook een typische zomerkunstenaarskolonie. In de winter was er geen badgast en dus ook geen kunstenaar te bekennen. Figuur 4. Mies Elout-Drabbe, (1875-1956). 'Bevroren zee'. Olieverf op doek, 47 x 63 cm. Part.coll. Toen Jan Toorop in de zomer van 1898 op uitnodiging van generaal Drabbe een tijdlang in Domburg verbleef, was het stadje al geen ongerept kustplaatsje meer. Al sinds halverwege de negentiende eeuw had het een bescheiden ontwikkeling als badplaats doorgemaakt. Toen dr. Mezger zijn zomerresidentie in Domburg vestigde, was de Zeeuwse spoorlijn al veertien jaar in gebruik. Vanuit Middelburg was Domburg gemakkelijk bereikbaar per rijtuig. De opening van de stoomtramlijn Middelburg-Domburg in 1906 verbeterde de toegankelijkheid nog aanzienlijk en kort daama bereikte de artistieke 50 Kunstenaarskolonies

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 12