ZONDER KLEUR KAN IK NIET LEVEN
Claire Bonebakker, schilderes
dat Picasso mogelijk het (op blz. [64] weer
gegeven) schilderij met de haven van Honfleur
heeft gezien, wordt niet onderbouwd, en op
blz. 69, waar over het 'staatsieportret' van
Claire wordt gesproken, wordt verzuimd even
naar blz. 61 te verwijzen, waar dit portret is
afgebeeld. Tekst en afbeeldingen hadden wellicht
iets meer met elkaar in verband kunnen worden
gebracht. Deze minpuntjes nemen echter niet
weg dat de illustraties op zich zeer bijdragen
tot de aantrekkelijkheid van deze publicatie,
en de redactie verdient hiervoor een compliment.
Het zestiende deel van de Zeeuwse katernen is -
het kon niet anders bij Claire Bonebakker -
in full colour uitgevoerd en het is daarmee
het mooiste deeltje uit de gehele reeks. De kunst
historische plaats en (eventuele) betekenis
van Claire Bonebakker blijven, zoals eerder
opgemerkt, wat onderbelicht. Was daar wat meer
aandacht aan geschonken, dat had deze biografie
misschien ook het béste deel van de zestien tot
nu toe verschenen delen kunnen zijn. In ieder
geval bezitten we nu wel een goede en prachtig
geïllustreerde levensbeschrijving van Claire
Bonebakker, en die is, zoals gezegd, het lezen
meer dan waard. Wie haar werk wil bewonderen,
kan nog tot 1 november in het Museum
Marie Tak van Poortvliet in Domburg terecht
(Ooststraat 10a; iedere dag geopend van 13.00
tot 17.00 uur, met uitzondering van maandag
middag).
1904 -1979
ITF. RÜMKE
ZEEUWSE KATERNEN
Frits Smulders Figuur 1.
Omslag van besproken boek. Afgebeeld is Bloemen voor
het raam, z.j., olieverf op doek, 85 x 75,5 cm.
Boekbesprekingen
113