ZONDER KLEUR KAN IK NIET LEVEN Claire Bonebakker, schilderes dat Picasso mogelijk het (op blz. [64] weer gegeven) schilderij met de haven van Honfleur heeft gezien, wordt niet onderbouwd, en op blz. 69, waar over het 'staatsieportret' van Claire wordt gesproken, wordt verzuimd even naar blz. 61 te verwijzen, waar dit portret is afgebeeld. Tekst en afbeeldingen hadden wellicht iets meer met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Deze minpuntjes nemen echter niet weg dat de illustraties op zich zeer bijdragen tot de aantrekkelijkheid van deze publicatie, en de redactie verdient hiervoor een compliment. Het zestiende deel van de Zeeuwse katernen is - het kon niet anders bij Claire Bonebakker - in full colour uitgevoerd en het is daarmee het mooiste deeltje uit de gehele reeks. De kunst historische plaats en (eventuele) betekenis van Claire Bonebakker blijven, zoals eerder opgemerkt, wat onderbelicht. Was daar wat meer aandacht aan geschonken, dat had deze biografie misschien ook het béste deel van de zestien tot nu toe verschenen delen kunnen zijn. In ieder geval bezitten we nu wel een goede en prachtig geïllustreerde levensbeschrijving van Claire Bonebakker, en die is, zoals gezegd, het lezen meer dan waard. Wie haar werk wil bewonderen, kan nog tot 1 november in het Museum Marie Tak van Poortvliet in Domburg terecht (Ooststraat 10a; iedere dag geopend van 13.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van maandag middag). 1904 -1979 ITF. RÜMKE ZEEUWSE KATERNEN Frits Smulders Figuur 1. Omslag van besproken boek. Afgebeeld is Bloemen voor het raam, z.j., olieverf op doek, 85 x 75,5 cm. Boekbesprekingen 113

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 35