Dat beleid is in 2000 vastgelegd in de Derde
Kustnota. Het gaat er bierbij vooral om dat bet
beslag op de ruimte langs de kust - en dat
beslag geldt dus vooral vanaf bet land voor
bewoning en andere bestemmingen - niet
zodanig is dat maatregelen ten beboeve van de
veiligheid worden vertraagd of zelfs onmogelijk
zijn. Er moet dus tijdig ruimte - en ook geld -
worden gereserveerd voor toekomstige maat
regelen. In Zeeland gaat bet dan momenteel
vooral om gedeelten van de duinenrij en meer in
het bijzonder om de duinenrij in Zeeuws-
Vlaanderen.
Stuvel HJ. Het Deltaplan, de geboorte. Amsterdam 1956.
'Ramp 1953 en Herstel'. Watersnoodnummer Polytechnisch
Tijdschrift, uitgave B, 14 augustus 1954.
Literatuur
Rijkswaterstaat. Verslag over de stormvloed 1953.
's-Gravenhage 1961.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal
Rijkswaterstaat. Hydraulische randvoorwaarden 2001 voor
het toetsen van primaire waterkeringen. 's-Gravenhage
2002.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal
Rijkswaterstaat. Derde Kustnota, traditie, trends en toe
komst. 's-Gravenhage december 2000.
Noten
1 Reeds voor de stormramp bestonden er een aantal plan
nen om eilanden in het zuidwesten van Nederland door
middel van dammen met elkaar te verbinden en zo het
overstromingsrisico te verkleinen. Zo waren er voor de
eilanden in Zuid-Holland het twee-, vier- en vijf-eilan-
denplan en voor Zeeland het drie-eilandenplan. In dat
laatste geval betrof dat de eilanden Walcheren, Zuid- en
Noord-Beveland.
2 Zelfs de afsluitdijk van de Braakman, die gereed kwam in
1952, had nog een kruinhoogte die was berekend op basis
van een waterstand die geacht werd een kans van over
schrijding te hebben van 0,0033, dat wil zeggen eenmaal
per 300 jaar (zie K.F. Franken, 'Een schatting van de kruin
hoogte van de Braakman-dijk'. De Ingenieur 21 augustus
1953).
3 Men moet dan denken aan taluds steiler dan 1:2, dat wil
zeggen meestal 1:1,5, 1:1,75, soms zelfs 1:1.
4 Wij beperken ons bij deze gegevens van nu af aan tot de
waterkeringen en binnendijken in de provincie Zeeland.
5 Volledigheidshalve dient vermeld te worden dat er ver
schillende definities van 'stroomgat' in omloop zijn.
6 Zo werd alleen al voor de stormvloedkering Oosterschelde
zo'n 300 miljoen gulden besteed aan onderzoek.
7 Om slechts een paar van die werken te noemen: de af
sluitingen in Korea, de nieuwe luchthaven van Hongkong,
de rivierwerken van de Jamunabrug in Bangladesh,
de Thames Barrier bij Londen, de grote bruggen in
Canada, Denemarken en Zweden, de stormvloedkering
voor Sint-Petersburg in Rusland.
8 Men vergelijke deze cijfers met die tijdens de stormvloed
van 1953 en die in noot 2.
Dijkdoorbraak en -herstel 9