notities, zoals 'onder Kerkwerve', 'weg bij
Nieuwerkerk', 'geheel grijsstemmig', 'grijs met
groen', 'zwavelgroen met wit' en 'geheel zeer
eenzaam en mistroostig'. Later werkte hij deze
schetsen uit tot gouaches waar de troosteloos
heid en de verlatenheid van het door het water
geteisterde gebied op wordt weergegeven.
Beelden van mensen komen praktisch niet voor
op deze werken. De stillevenschilder Bulthuis
laat de halfingestorte daken, de kapotte muren,
de dode bomen - kortom de dingen - hun eigen
verhaal vertellen. Bulthuis zei jaren later in
een interview: 'Die ramp was iets verschrikkelijks.
Eigenlijk ben ik er nooit overheen gekomen.
Zierikzee was toen een dode stad.' Dij moest er
weg, hij kon er zijn 'stille lyriek' niet meer
bedrijven. Hoewel de gouaches de aangerichte
verwoestingen in Zierikzee en de zwaar getroffen
dorpen in de omgeving - met name Nieuwerkerk
en Ouwerkerk weergeven - zijn zij, door de werk
wijze van Bulthuis, illustratief voor de vreselijke
gevolgen die de watersnoodramp voor geheel
Zeeland heeft gehad.
Figuur 1.
Piet Bulthuis, 'Achter de Blokweg, Zierikzee'. Werktekening.
za, kzgw, Zei. lil. 111-1274.
Bronnen
Tentoonstelling 'De ramp van 1953': gouaches en potlood
schetsen van Piet Bulthuis uit de Zelandia lllustrata.
Zierikzee 1 februari-1 maart 1988.
Bakker, JJ. Piet Bulthuis: een herwaardering. Middelburg 2002.
Genootschapsverzamelingen
33