was de naam Guustaaf de Pauw voor velen niet
meer dan een vage herinnering.
Na de bevrijding van Maastricht in september 1944
kwam Désiré de Pauw, die zowel bij zijn vader
gestudeerd had ais aan het conservatorium
te Luik, in de belangstelling met een mars
Maastricht greets America en een compositie
voor zang, viool en piano: Aan hen die vielen.
Het werkzame leven van Désiré de Pauw stond
voornamelijk in het teken van de blaasmuziek.
Toch componeerde hij voor hafa slechts een
tiental werken; zijn rijkste productie lag in zijn
vele carnavalsliedjes (in Maastrichts dialect) en in
zijn 72 composities voor kinderkoor (met piano).
De Pauw jr. hield zich daarnaast ook bezig met
lichte muziek.
Het is vreemd dat de stad Maastricht wel een straat
noemde naar een cellist die slechts enige jaren als
kind in Maastricht woonde, maar deze eer niet
heeft gegund aan een man die bijna zestig jaar
in Maastricht heeft gewoond en gewerkt, een
man die het muzikale gezicht van de provincie
Limburg in deze periode mee hielp bepalen.
In de gemeente Oostburg is al jaren een G.F. de
Pauwstraat.
Verdiensten
De muziek van Guustaaf de Pauw lijkt soms
verrassend veel op die van Max Guillaume uit
Roermond, maar heeft toch ook veel romantisch-
Duitse trekken. Zijn melodiek is steeds heel vlot
en gemakkelijk: zijn harmoniek is beïnvloed
door de laatromantiek van Brückner en Brahms,
maar heeft ook trekken van het impressionisme,
vooral in de periode na de Eerste Wereldoorlog.
Hij beheerste de vormleer uitstekend: zijn werk
is goed, evenwichtig en niet te ingewikkeld
geconstrueerd. Daar staat echter tegenover dat
hij van een eenmaal gekozen model niet afweek
en zijn composities allemaal op slechts enkele
schema's bouwde. Ware liet niet zo dat hij met
thema's en akkoorden steeds weer een voldoende
variëteit wist te verkrijgen, dan zouden zijn
composities erg uniform klinken en allemaal op
elkaar lijken. De Pauw heeft dit gevaar toch niet
helemaal kunnen ontwijken en met name bij zijn
geestelijke liederen uit zijn laatste jaren heeft het
hem parten gespeeld. Zijn vele composities voor
hafa zijn voor het overgrote deel niet verouderd
en in al hun frisheid en originaliteit onze belang
stelling nog steeds ten volle waard. De instru
mentatie is in zijn composities geen wet van
Meden en Perzen. Als het zo uitkwam werd een
toevallig niet bezette partij even omgeschreven
voor een ander instrument: vele composities
werden oorspronkelijk voor fanfareorkest geschre
ven en later omgewerkt voor harmonieorkest.
Voor het koper had De Pauw een grote voorliefde
en met name deze groep gaf hij dankbare
opgaven. Naast werken voor hafa schreef hij een
aantal composities voor kleine ensembles met
een voorkeur voor de combinatie bugel-cornet-
trombone-tuba en voor vier saxofoons.
Ruim tweehonderd composities voor hafa en voor
kleine ensembles verschenen in druk, enige bij de
firma Kessels te Tilburg en bij kleine Belgische
uitgeverijtjes, het meeste bij zijn eigen uitgeverij
'l'Harmonie', gevestigd op zijn huisadres,
Scharnerweg 53 te Maastricht.10 Dit schijnt een
goed lopend bedrijfje te zijn geweest, dat ruim
veertig jaar heeft bestaan, van circa 1904 tot
1946. Na de oorlogsjaren heeft Désiré het nog
enige jaren voortgezet. Een catalogus uit 1920
noemt 57 composities van De Pauw zelf en
15 van anderen: de catalogus van 1935 heeft
een omvang van bijna tweehonderd titels. Ook
ondernam De Pauw in 1933 een poging een
eigen muziektijdschrift De Dilettant uit te geven,
maar meer dan een eerste proefnummer is
daarvan niet verschenen. De tijd was er toen
ook wel erg ongelukkig voor.
Een groot aantal gedrukte composities (alleen de
partituren/conductors) bevindt zich in het
Gemeentearchief van Maastricht en zal te zijner
tijd in een 'archief G.F. de Pauw' worden onder
gebracht. De circa duizend manuscripten die
De Pauw naliet, bevinden zich nog in privé-bezit
maar ook hiervan zal een gedeelte naar een
'archief G.F. de Pauw' verhuizen Het is onmo
gelijk een volledige lijst van zijn werk in dit
artikel op te nemen; zijn totale oeuvre bevat
ruim 1200 composities. Dat is tot op heden,
voor zover bekend, de grootste productie in
heel Limburg.11
126
Guustaaf Francies de Pauw