alleen elders, maar ook in Zeeland. In een flink aantal gemeenten in Zeeland besloot men jaren geleden al (soms zelfs meer dan twintig jaar geleden) tot nader samenwerken en samengaan van de plaatselijke gereformeerde kerk en hervormde gemeente. Volledige vereniging tot één gemeente was in die situaties echter niet mogelijk, omdat de landelijke kerken nog niet verenigd waren. Dat veroorzaakte op verschillende terreinen gecompliceerde en frustrerende situaties voor het concrete leven van de gemeenten. Het verenigingsbesluit betekende dat er aan jarenlang overleg over de uitwerking van regelingen en procedures een eind kon komen en dat de kerk en de gemeenten zich met volle energie konden gaan wijden aan hun eigenlijke taak: concen tratie op het evangelie en de opdracht om met dat evangelie in de samenleving te staan. Het verenigingsbesluit in breder perspectief Het ontstaan van de Protestantse Kerk in Nederland doet de vraag rijzen naar de achter grond van het verenigingsbesluit en de weg die daarheen geleid heeft. Het is goed om daar nu verder op in te gaan, nadat hierboven iets van de concrete gevolgen voor de Zeeuwse gemeenten beschreven is. Allereerst iets over de kerkelijke geschiedenis van de afgelopen veertig jaar. Het Samen op Weg-proces is in gang gezet door het 'Appèl van de achttien', in de jaren zestig van de vorige eeuw. Achttien veelal jonge gereformeerde en hervormde predi kanten deden een oproep om een einde te maken aan de gescheidenheid van hun kerken. Volgens een van de toenmalige initiatiefnemers was het apostolaire élan een van de belangrijkste drijf veren van 'de achttien'. De kerk stond in de jaren van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog voor de geweldige uitdaging om met het evangelie present te zijn in de Nederlandse samenleving. De gescheidenheid van de grote protestantse kerken deed naar hun mening afbreuk aan deze opdracht. Het appèl van de achttien in de jaren zestig bracht een beweging op gang van nadere bezinning en overleg. Dat resulteerde in 1986 (honderd jaar na de Doleantie van Abraham Kuyper) in de 'Verklaring van eenwording' waarin de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Nederlandse Hervormde Kerk uitspraken zich 'in staat van hereniging' te bevinden. Spoedig daarna kwam een derde partner in het verenigingsproces mee: de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden. In de jaren negentig van de vorige eeuw werd er hard gewerkt aan een gezamenlijke kerkorde voor deze drie kerken: een soort kerkelijk 'wetboek'. Dat was een omvangrijk en ingewikkeld werk, omdat in het Samen op Weg-proces twee kerken van calvinistische origine samengingen met een kerk van lutherse oor sprong. Het verschil van kerkstructuur en kerk- gevoel tussen deze kerken maakte het nood zakelijk om de kerkorde voor de toekomstige Protestantse Kerk in Nederland extra grondig te doordenken. Uiteindelijk werd in 2002 de tekst van de nieuwe kerkorde vastgesteld. Op 12 december 2003 besloten eerst de afzonderlijke generale synoden van de Samen op Weg-kerken om deze kerkorde in te voeren en samen verder te gaan. Daarna werden in een gezamenlijke vergadering van de synoden deze besluiten geratificeerd. Na een korte overgangsperiode trad de kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland op 1 mei 2004 in werking. Kerkorde Hierboven is enkele keren het woord kerkorde gevallen. Daaruit bleek al dat de kerkorde een belangrijk document is voor het leven en werken van de kerk. De kerkorde omvat namelijk alle kerkelijke regelingen en voorschriften. Deze regelingen zijn ondergebracht in de eigenlijke 'kerkorde' die te vergelijken is met de statuten van een stichting en die de hoofdlijnen van het leven van kerk en gemeente beschrijft. Een nadere uitwerking van de kerkorde is gegeven in de 'ordinanties', vergelijkbaar met het huishoudelijke reglement van een stichting. Daarnaast zijn er ook nog 'generale regelingen', die aanwijzingen geven over de uitvoering van bepaalde voorschriften en 'overgangsbepalingen', die de situatie van voor 1 mei 2004 laten aan sluiten op die van na deze datum. Discussies over kerkorde en ordinanties Bij de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland hebben gedachtewisselingen over enkele gedeelten van de kerkorde en de ordi nanties een grote rol gespeeld. Wat de kerkorde betreft, zijn dit vooral de 'grondslagartikelen' geweest. Bij de ordinanties ging de discussie over verschillende zaken. De mogelijkheid tot het zegenen van 'andere levensverbintenissen' dan het huwelijk nam daaronder een prominente plaats in. 142 De Protestantse Kerk in Nederland

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2004 | | pagina 20