staan. Dat 'verband' kan hoofdzaak of eerder
bijzaak zijn. Soms gaat het de kant op van
mystieke verbondenheid en gehechtheid, maar
het kan ook zijn dat de specifieke herkenbaarheid
van die omgeving er minder toe lijkt te doen. De
vraag die de auteurs zich stellen is of in dat
laatste geval we nog moeten of kunnen spreken
van 'streekliteratuur'.
spreekwoord dat beweert dat die beide nooit stil
mogen staan. Dat zal dan wel de reden zijn
waarom de vrouw haar gereedschap altijd bij
zich had, zoals ook in Friesland, aan een ketting
op de rok. Verder in dit nummer van Traditie
artikelen over koekhappen, de paardenmarkt
in Voorschoten, hanen en hennen en over een
gifmengster uit de negentiende eeuw.
Figuur 1.
Een zilveren chatelaine uit Sneek (1730), waar een vrouw
haar handwerkspullen aan hing, om die te allen tijde bij zich
te hebben.
Ook in Traditie (2005,2) komt aandacht voor 'taal'
tot uiting, bijvoorbeeld in het artikel 'Des land-
mans vreugd', over kinderboeken die het boeren
bestaan beschrijven. De auteur van het stuk
(J. van der Veer) vraagt zich af of de zware kant
van het boerenleven ook aan de orde komt of
dat vooral de nadruk wordt gelegd op de mooie
kant. Hij bespreekt onder andere de boeken
Zomer aan de Achterweg (1948) van J. Terpstra,
Marieke gaat melken (1959) van M. Bruyn-
Ouwehand, De kinderen van 'Weltevree' (1989)
van W. Vening en de serie verhalen uit 1953
van P. Terpstra over de 'polderkinderen'. In de
besproken boeken komen de werkzaamheden op
de boerderij uitgebreid aan bod. Er wordt over
het algemeen een positief beeld gegeven. Men
moet wel hard werken maar doet dat met plezier
en in harmonie met elkaar. Slechts een enkele
keer komen de minder prettige kanten van het
boerenleven om de hoek kijken. De conclusie lijkt
gerechtvaardigd dat in kinderboeken het boeren
leven nogal geïdealiseerd wordt.
Het stuk 'Dakloos, maar niet nutteloos' heeft ook
met taal te maken, namelijk met de negen dak
lozenkranten die maandelijks in Nederland ver
schijnen. Tien jaar vol hoop, idealisme, frustraties
en doorzettingsvermogen. Het is een reportage
over de oudste daklozenkrant van Nederland,
Straatnieuws. In de krant staan gedichten en
interviews met daklozen, maar ook met bekende
Nederlanders. Er wordt bij de krant niemand
geweigerd: illegalen, verslaafden, ieder die wil
mag Straatnieuws verkopen.
In Traditie (2005,3) vinden we artikelen over stro-
vlechten, over streekdrachten in de Nederlandse
cultuur en over handwerkgereedschappen.
Over dit laatste gaat 'Een vrouwenhand en een
paardentand' (auteur J. de Bruijn), naar een
164
Aanwinsten ruilverkeer